výsledok reformy

Výsledok navrhnutej reformy dôchodkového zabezpečenia

Ako z predchádzajúcej Analýzy vyplýva, systém dôchodkového zabezpečenia na Slovensku je aj po viac ako 12 - ročnom období od uskutočnenia radikálnych zmien v nezávidenia hodnom stave. Perspektíva pre budúcich dôchodcov nie je vôbec ružová, keďže vyplácanie dôchodkov nad hranicou chudoby bude o pár rokov, ak sa neprijmú adekvátne opatrenia, prinajmenšom ohrozené. Už teraz sa nachádza v takmer patovej situácii. Štát musí každoročne prispievať na dôchodky vysokou dotáciou z peňazí daňových poplatníkov. Napriek tomu sú dôchodky nízke. Túto situáciu ale nik nerieši a nik ani nevie navrhnúť spôsob bezbolestného riešenia. To nie sú naše výmysly, sú to fakty podložené číslami a varovaniami tak našich, ako aj zahraničných odborníkov a EÚ (viď predchádzajúce časti portálu).

My sme zatiaľ jediní a možno poslední ponúkajúci spôsob ako sa avizovanému kolapsu vyhnúť. Tvrdíme, že uskutočnením nami navrhnutej systémovej a dlhodobej reformy súčasného dôchodkového zabezpečenia a sporenia na dôchodok, by budúci dôchodcovia mohli poberať ak nie výnimočne štedré, tak aspoň dôchodky zaručujúce skutočne dôstojné prežitie staroby.

Hoci sa zdá, že naše tvrdenie, teda aj navrhnutý projekt je v príkrom rozpore s logikou, teda aj v protiklade s odborníkmi odporúčanými, tzv. neodvratnými - reštrikčnými opatreniami, ktoré bude údajne musieť vláda čoskoro prijať (ako napr., rapídne zvýšenie veku odchodu do dôchodku, neodkladné zníženie výšky vyplácaných dôchodkov, ďalšie zvýšenie dotácii z rozpočtu na vyplácanie starobných dôchodkov a pod.). Teda všetky opatrenia sú smerované v neprospech budúcich dôchodcov a daňových poplatníkov. My tvrdíme, že predkladáme seriózny a preukázateľne uskutočniteľný návrh na radikálnu reformu systému dôchodkového zabezpečenia, ktorá naopak podstatným spôsobom zvýši životnú úroveň a príjmy dôchodcov a paradoxne, postupne, nielenže zníži závislosť SP od dotácií štátu, ale dostane ju do kladných čísel, aby mohla udržať výšku vyplácaných dôchodkov aj z I. piliera na prijateľnej úrovni.

Vieme, že náš návrh nie je úplne dokonalý, ani podrobne do detailov riešený, štylisticky upravený a bezchybný. To ani nebol náš zámer, keďže tento návrh vyhotovila skupinka nadšencov, ktorá sa profesionálne nezaoberá sociálnou politikou, iba si legislatívu patrične naštudovala. Možno aj preto vzniklo inovatívne dielo s netradičným - iným pohľadom na možné riešenia.

V nasledujúcej časti vám ponúkame možnosť posúdenia prínosu, prospešnosti a efektívnosti navrhnutých zmien dôchodkového zabezpečenia oproti terajšiemu stavu.

Navrhnuté zmeny sa týkajú všetkých terajších a budúcich poistencov sociálnej poisťovne, sporiteľov na dôchodok, dôchodcov, ale aj konsolidácie príjmov a výdavkov sociálnej poisťovne.

Zásadný prínos:

Reforma nepriamo na základe preukázaných výsledkov presvedčí aj súčasných poistencov I. a sporiteľov II. piliera, ktorí chcú mať vysoké dôchodky aj bez vlastného pričinenia, aby si uvedomili, že začať sporiť aj z vlastných peňazí (odporúčajú všetci uznávaní experti) v ponúkanom novo navrhnutom Doplnkovom dôchodkovom sporení k I. pilieru (ďalej DDS k I. pilieru) sa im v tomto prípade určite oplatí. Zároveň sa zvýši tlak na poskytovanie príspevkov na dôchodkové sporenie zamestnancov od ich zamestnávateľov (v zahraničí chápané ako samozrejmosť). Skončí nesystémové nadštandardné a dlhodobo neudržateľné, politicko-populistické dotovanie dôchodkov z peňazí daňových poplatníkov, ktoré má v ekonomicky vyspelom štáte plniť úplne iný účel.

FINANČNÉ VÝHODY SPORENIA SI NA DÔCHODOK V DDS K I. PILIERU:

Pre poistencov iba I. piliera.

Poistenci I. piliera, ktorí sa nezapojili do sporenia v II. a III. pilieri, alebo umožnili na základe klamlivej propagácie, aby ich úspory z II. piliera boli vrátené SP do I. piliera, alebo ich vek presahuje zákonom stanovený limit 35 rokov neumožňujúci im, aby sa zapojili do sporenia v II. pilieri, alebo tí, ktorým nie je odporúčané pre nízku mzdu, alebo vyšší vek sporiť si na dôchodok z tzv. zásluhových odvodov - terajších príspevkov do II. piliera, lebo by to bolo pre nich v súčasnom nastavení sporenia nevýhodné, si zriadením DDS k I. pilieru už budú môcť bez akéhokoľvek obmedzenia a obáv z rizika nerentabilnosti začať výhodne sporiť na dôchodok ozaj lukratívnym a nespochybniteľne výnosným spôsobom. Prečo? Lebo:

Budú si takto môcť nadštandardným spôsobom zhodnocovať pomocou investičných fondov aj vlastné peňažné vklady v priemere o (5-8? %), spolu vo výške ..... xy €                                         Teraz aj v budúcnosti budú poistenci iba I. piliera odkázaní na výšku odvodov na dôchodky z miezd do SP a štedrosť dotácií na starobné dôchodky zo ŠR v čase ich odchodu do dôchodku. A ak by si aj chceli súkromne sporiť na dôchodok mimo ponúkaných možností, v komerčnom sektore ak nie sú experti na investovanie nikdy a nikde nedosiahnu tak nadštandardne výnosné a nezdanené zhodnocovanie svojich úspor.

SP im pridá ďalších 100% výšky vlastného vkladu, teda zdvojnásobí sporiteľovi peniaze na sporiacom účte, ktoré sa mu budú zhodnocovať rovnakým spôsobom o (5-8? %) teda o ... xy €    V súčasnosti na rozdiel od sporiteľov v II. pilieri sa poistenec I. piliera oberá o tento lukratívny príspevok na sporenie.

Rovnakým spôsobom si bude môcť zhodnocovať aj oveľa vyššie (až o 150%?) príspevky od zamestnávateľa, čím mu za optimálnych podmienok môžu príspevky na sporiacom účte oproti vlastnému maximálnemu vkladu narásť viac ako 3,5-násobne! Aj tieto peniaze od zamestnávateľa sa sporiteľovi budú nadštandardne zhodnocovať o (5 - 8%?), teda o ... xy €         V súčasnosti na rozdiel od sporiteľov v III. pilieri sa poistenec I. ale aj II. piliera oberá o tento lukratívny až 6% nezdanený príspevok vypočítaný zo mzdy sporiteľa, poskytovaný od zamestnávateľa na sporenie iba v III. pilieri. Keďže v pripojenom projekte sme stanovili na výpočet dôchodku po 40 ročnom sporení 6%-ný príspevok od zamestnávateľa a iba 4%-ný príspevok od SP namiesto v súčasnosti poskytovaného 4,25% príspevku do II. piliera od SP, preto uvádzame aj v našom prehľade oveľa nižšie úspory ako môžu nastať po r. 2024, keď príspevok od SP, teda aj od sporiteľa by mal dosahovať až 6%, teda bude o polovicu vyšší oproti predchádzajúcim rokom a jeho výška (peňažná čiastka) bude stúpať spoločne s rastom životnej úrovne. Preto údaje v tabuľke znázorňujúcej možné úspory po 40 rokoch sú vysoko podhodnotené.

Vstupom poistenca I. piliera do DDS k I. pilieru, oproti sporeniu si na dôchodok v súčasnom II. a III. pilieri takto sporiteľ získa oveľa vyššie zhodnocovanie svojich úspor (III. pilier = 0%, II. pilier 2 - 3%) a pritom nebude zbytočne platiť dve správcovské spoločnosti, čím usporí ... xy €

Zároveň v dôchodku nebude platiť ďalšie nemalé, aj umelo a bezdôvodne vyfabrikované výdavky spojené so správou a vyplácaním dôchodku pre správcovské spoločnosti a životné poisťovne, čím ušetrí ďalší nezanedbateľný balík peňazí vo výške ... xy €

Ďalšou výhodou, ktorú získa nad rámec možnosti sporenia v II. a III. pilieri bude pokračujúce vysoké zhodnocovanie jeho úspor aj po odchode do dôchodku, získa ďalších ... xy €

A okrem finančného profitu získa aj množstvo ďalších nadštandardných výhod uvedených nižšie.

* 5 - 8% zhodnocovanie úspor je uvádzané z dôvodu (v projekte vysvetlenej) zmeny prístupu správcovských spoločností a sporiteľov k dosahovaniu maximálnej výšky úspor prostredníctvom výnosnejšieho investovania - viď štatistiku - dlhodobého 10 a viac % zhodnocovania úspor aj prostredníctvom indexových fondov (v súčasnosti vinou vlády si viac ako 80% sporiteľov zhodnocuje svoje úspory na úrovni od 2 - 3% v garantovaných fondoch - viď. predchádzajúcu Analýzu DZ. Iba necelých 9?% sporiteľov využíva aj indexové zhodnocovanie. V danom sporení, keď si už poistenec bude môcť ponechať dôchodkový účet ľubovoľne dlho otvorený, sa z dlhodobého hľadiska riziká výkyvov trhu značne eliminujú.

Pre poistencov I. piliera a zároveň sporiteľov III. piliera.

Pre poistencov I. piliera, ktorí si sporili v III. pilieri prechodom do DDS v I. pilieri to bude znamenať, že za rovnakých podmienok a výhod ako mali v III. pilieri sa ich prenesené úspory, avšak už bez nehoráznych poplatkov pre SS začnú zhodnocovať až niekoľkonásobne vyššou sadzbou:

Prenesené vlastné úspory a následné príspevky sa im v DDS k I. pilieru začnú zhodnocovať     (3 - 4?) násobne vyššou sumou o ... xy €                                                                                            Za posledné 3 roky boli úspory sporiteľov spravované DDS v III. pilieri zhodnocované v doplnkových fondoch v priemere od - 0,69% do 1,44% a iba 4 z 13 fondov mierne prekročili túto hranicu - teda sporenie v III. pilieri je po zohľadnení inflácie a zaplatení vysokého poplatku za správu vo výške 1,6% z hodnoty majetku trestuhodne stratové - viď. prehľad v pripojenej Analýze DZ.

Taktiež prenesené úspory z príspevkov zamestnávateľov a následné príspevky sa im začnú zhodnocovať (3 - 4?) násobne vyššou sumou o ... xy €

Zároveň ušetria na úplnom odbúraní nehoráznych poplatkov za sporenie v DDS III. pilier...xy €   Kým v druhom pilieri si správcovská spoločnosť môže ročne účtovať "len" 0,3% zo zostatku vašich peňazí bez ohľadu na to, či sa váš majetok na trhoch zhodnocuje, alebo znehodnocuje, doplnková dôchodková spoločnosť v III. pilieri si ročne mohla účtovať odplatu z vašich peňazí až vo výške 2,4% (momentálne 1,6%) hodnoty majetku na sporiacom účte, hoci je permanentne stratová!

Zároveň si budú môcť vlastné a zamestnanecké príspevky navýšiť ešte aj o plne zásluhové príspevky na sporenie od SP a takto lukratívne (5 - 8?%) zhodnocovať všetky možné príjmy na jednom mieste v DDS k I. pilieru o ... xy €

Vstupom poistenca I. a zároveň sporiteľa III. piliera do DDS k I. pilieru, oproti sporeniu si na dôchodok iba v súčasnom III. pilieri takto sporiteľ získa niekoľkonuásobne vyššie zhodnocovanie svojich aj zamestnaneckých príspevkov na sporenie (III. pilier = 0), nebude už musieť platiť za nerentabilnú a predraženú správu tomuto správcovi úspor, ktorý mu znehodnocoval úspory v nerentabilnej správcovskej spoločnosti a navyše získa na svoj sporiaci účet ďalší nemalý príspevok na sporenie a nadštandardné zhodnocovanie od SP.

Ďalšou výhodou, ktorú získa nad rámec možnosti sporenia v III. pilieri bude pokračujúce zhodnocovanie jeho úspor aj po odchode do dôchodku, čo mu III. pilier v súčasnosti neumožňuje. Teda z naakumulovaných a zhodnotených vlastných peňazí a od zamestnávateľa získa ďalších ... xy € 

A okrem finančného profitu získa aj množstvo ďalších výhod uvedených nižšie.

Pre poistencov I. piliera a sporiteľov iba II. piliera.

Súčasným sporiteľom, ktorí si nesporia z vlastných peňažných prostriedkov a iba využívajú výhody II. piliera bez vlastného pričinenia po prenesení svojich úspor do DDS k I. pilieru tento systém umožní, aby si nad rámec v súčasnosti poskytovaných výhod mohli zvýšiť svoje úspory:

O (2 - 3 násobne?) vyššie zhodnocovanie príspevkov na sporenie z I. piliera odvádzané v súčasnosti do II. piliera od SP ... xy €                                                                                           (súčasné zhodnocovanie 2 - 3% - predpoklad 5 - 8?% - vysvetlené v predchádzajúcej časti)

Budú si takto môcť nadštandardným a lukratívnym spôsobom zhodnocovať v investičných fondoch aj vlastné vklady o (5 - 8? %) spolu vo výške ... xy €                                                          (viď vyššie uvedené vysvetlenie)

Budú môcť navýšiť vklady aj o príspevky od zamestnávateľa (o cca 150%?) nad rámec doterajších príspevkov od SP a to zadarmo, teda bez úžerníckych poplatkov pre DDS, ktoré si za správu a znehodnocovanie tzv. úspor z príspevkov od zamestnávateľa v III. pilieri doposiaľ účtovali. Tým sa sporiteľovi v II. pilieri môžu doteraz vykazované úspory prechodom do DDS k I. pilieru aj viac ako strojnásobiť. Možnosťou navýšenia svojich úspor a príspevkov od SP o ďalší príspevok od zamestnávateľa a ich následným lukratívnym zhodnocovaním o (5 - 8? %) získa sporiteľ ďalších ... xy €                                                                                                                            (v súčasnosti nemôže sporiteľ v II. pilieri prijímať, ani si zhodnocovať príspevky od zamestnávateľa)

Vstupom poistenca I. a II. piliera do DDS k I. pilieru, oproti sporeniu si na dôchodok iba v súčasnom II. pilieri, sporiteľ získa vyššie zhodnocovanie príspevkov na sporenie od SP, rovnako nadštandardne vysoké zhodnocovanie ním vložených peňazí a naviac si už bude môcť takto vysoko zhodnocovať iba u jedného správcu aj ďalšie príspevky od zamestnávateľa a to bez ďalších správcovských poplatkov nerentabilnej správcovskej spoločnosti s nulovým zhodnocovaním úspor. V dôchodku už nebude platiť ďalšie vysoké, umelo a bezdôvodne vyfabrikované výdavky spojené so správou a vyplácaním dôchodku správcovským spoločnostiam a životným poisťovniam. Naopak, aj v dôchodku sa mu budú jeho úspory nadštandardne zhodnocovať. Okrem finančného profitu získa aj množstvo ďalších výhod uvedených nižšie.

Pre poistencov I. piliera a sporiteľov II. a III. piliera.

Sporiteľom II. piliera, ktorí si zároveň sporia aj v III. pilieri tento spôsob sporenia v DDS k I. pilieru soc. poistenia po prenesení svojich úspor umožní, aby si nad rámec v súčasnosti poskytovaných finančných výhod mohli zvýšiť svoje úspory:

Zrušením sporiaceho účtu v III. pilieri, teda ukončením poskytovania úžerníckych poplatkov za správu úspor v DDS ušetrí ... xy €                                                                                                          (viď vyššie uvedené vysvetlenie)

Zároveň sa sporiteľom oveľa výnosnejšie ako v DDS (3 - 4 násobne?) u nového správcu prostredníctvom investičných fondov zhodnotia ich osobné vklady do sporenia na dôchodok, teda o ... xy €                                                                                                                                        (viď vyššie uvedené vysvetlenie)

Zároveň sa im (3 - 4 násobne?) viac zhodnotia príspevky od zamestnávateľa o ... xy €                   (viď vyššie uvedené vysvetlenie)

Zároveň sa im (2 - 3 násobne?) viac zhodnotia príspevky na sporenie z I. piliera odvádzané v súčasnosti do II. piliera od SP spolu o ... xy €                                                                                      (viď vyššie uvedené vysvetlenie)

Vstupom poistenca I., II. a III. piliera do DDS k I. pilieru, sporiteľ získa oveľa vyššie zhodnocovanie tak svojich príspevkov, ako aj zamestnaneckých a príspevkov od SP na sporenie. Nebude už musieť platiť za správu svojich úspor dvom správcom, ale len jednému, pričom sa zbaví správcu, ktorý mu znehodnocoval jeho vlastné a zamestnanecké úspory v nerentabilnej správcovskej spoločnosti. V dôchodku už nebude platiť ďalšie vysoké, umelo a bezdôvodne vyfabrikované výdavky spojené so správou a vyplácaním dôchodku správcovským spoločnostiam a životným poisťovniam. A okrem nemalého finančného profitu získa aj množstvo ďalších výhod uvedených nižšie.

* okrem uvedených úspor, nové nastavenie poplatkov za správu sporiaceho účtu v DDS k I. pilieru, by už neumožnilo správcovským spoločnostiam inkasovať poplatky z nasporených a vložených peňazí sporiteľov automaticky, ale iba na základe priaznivého výsledku ich zhodnocovania. Teda pri zlom zhodnocovaní by nemusela dostať nič a pri zápornom by sa musela podieľať na strate. Takže SS budú priamo zainteresované na dosahovaných výsledkoch, čomu by mali zodpovedať aj ich oveľa nižšie zisky pri dosahovaní súčasných výsledkov. To zapríčiní na základe novo navrhnutej koncepcie zhodnocovania úspor, podľa rozhodnutia správcov, automatický presun súčasných viac ako 80% sporiteľov, alebo podstatnej časti ich úspor z garantovaných do oveľa výnosnejších investičných fondov.

* Súčtom jednotlivých vkladov vo všetkých predchádzajúcich príkladoch prechodu poistencov a sporiteľov do DDS k I. pilieru sa navýši sporiteľovi istina peňažných prostriedkov, ktorá sa bude naďalej pravidelne zhodnocovať rovnakým % prostredníctvom investičných fondov a to aj v čase prerušenia vlastného sporenia, alebo v dôchodku. Teda sporiteľ a dôchodca bude zarábať, aj keď si nebude prispievať na sporenie.

Ostatné výhody pre sporiteľov v DDS k I. pilieru.

Umožní sporiteľom, aby si sporili na dôchodok v ľubovoľnej výške svojich vkladov, pričom prispievanie na sporenie z vlastných peňazí môžu kedykoľvek prerušiť a obnoviť, teda môžu si sporiť koľko chcú a kedy chcú. Príspevky od zamestnávateľa pritom môžu dostávať nepretržite a každý zostatok na účte bude neustále zhodnocovaný.

Umožní sporiteľom na dôchodok, aby si kedykoľvek, teda v čase sporenia mohli nimi vložené, nasporené a zhodnotené vlastné úspory z dôchodkového sporiaceho účtu vyberať v ľubovoľnej výške.

Keďže príspevky na dôchodkové sporenie od SP v čase sporenia sú viazané na výšku vkladov, budú v rovnakej výške ich zhodnotenia v prípade výberu vlastných úspor vrátené späť SP. Avšak nespornou výhodou sporiteľa aj pri predčasnom výbere svojich úspor bude, že doba, počas ktorej boli príspevky od SP v danom objeme vyplácané na jeho sporiaci účet sa mu znova započíta do výšky dôchodku stanoveného z I. piliera. To znamená, že I. pilier poistenia sa nebude sporiteľovi ako doposiaľ znižovať o 4% (6% od r. 2024) ale primerane zníženým percentom o vrátené úspory (bez započítania zhodnotenia) späť do dôchodkového fondu SP.

Umožní sporiteľom voľný výber správcov svojich úspor s možnosťou rozdelenia peňazí medzi viacerých, čím budú môcť do značnej miery eliminovať riziko prípadných strát. Nebude to mať pritom žiadny vplyv na výšku dosahovaných úspor sporiteľa, ani na vedľajšie náklady s tým spojené, keďže správcom žiadne vyššie výdavky nevzniknú. Všetky DSS totiž budú musieť používať rovnaký softvér na vedenie sporiacich účtov ich vlastníkov, teda aj ich náklady na správu budú rovnaké, resp. priamoúmerné výške dosiahnutých výsledkov zo zhodnocovania úspor.

Vykázané nadštandardné úspory v DDS k I. pilieru umožnia sporiteľom s dostatočnou výškou úspor aj skorší odchod do dôchodku, ak si oň požiadajú.

Výhody po dosiahnutí dôchodkového veku:

Umožní okrem iného sporiteľom pri dosiahnutí dôchodkového veku, aby si namiesto vyplácania dôchodku z nasporených peňazí mohli v plnej výške vybrať svoje zhodnotené úspory a zhodnotené úspory od zamestnávateľa.

Po takomto jednorazovom výbere (cca 2/3 úspor v závislosti od výšky vlastných vkladov a výšky príspevkov zamestnávateľa) nasporených peňazí prostredníctvom DDS k I. pilieru dôjde automaticky k vráteniu zostávajúcej časti zhodnotených príspevkov na dôchodok poskytnutých od SP späť na účet SP, lebo nebol dodržaní stanovený účel a podmienky ich poskytnutia - na zvýšenie životnej úrovne v dôchodku.

Avšak aj v tomto prípade napriek výberu zhodnotených vlastných a zamestnaneckých úspor budú takýmto začínajúcim dôchodcom dôchodky z I. piliera obnovené a vyplácané doživotne v plnej výške a za rovnakých podmienok, ako keby si dôchodca nikdy nesporili na dôchodok (a to aj vtedy ak sporiteľ použil svoje úspory v priebehu sporenia).

Dedenie úspor v rámci sporenia v DDS k I. pilieru zo zhodnotených vlastných úspor zomrelých sporiteľov, resp. dôchodcov, vrátane zhodnotených úspor od zamestnávateľov bude dostupné dedičom v plnej výške. Dedenie úspor nadobudnutých v rámci sporenia v DDS k I. pilieru zo zhodnotených úspor od SP bude umožnené aj v prípade nižšieho čerpania ako mu umožňoval - základný výber - v priebehu (15?, 20? ročného obdobia) poberania dôchodku, alebo aj z celej zhodnotenej úspory, ak sa dôchodca rozhodne nedočerpať, alebo vôbec nečerpať tieto úspory, ani po stanovenej minimálnej dobe, teda po uplynutí obdobia, keď si s týmito peniazmi už môže robiť čo chce. Zruší sa tým v súčasnosti stanovená možnosť dedenia iba kráteného zostatku úspor z II. piliera v rámci 7? ročného obdobia v II. pilieri pri použití tzv. programového výberu.

Výšku a dĺžku vyplácaného dôchodku z nasporených peňazí si bude môcť dôchodca dohodnúť podľa vlastných potrieb, buď v rámci vyhovujúceho programu na 15 - 20? rokov, alebo aj na doživotie. Program si bude môcť kedykoľvek zmeniť. Pritom peniaze na účte sa mu budú aj naďalej výhodným spôsobom zhodnocovať v investičných fondoch.

To všetko bude dôchodcom umožnené bez rizikových, manipulačných, či iných nadštandardných správcovských poplatkov, keďže na ich zavedenie nebude mať SS žiadny relevantný dôvod. Práve naopak, čím viac peňazí bude zhodnocovať a čím dlhšie to bude trvať, tým viac môže SS zarobiť z % poplatkov za zhodnocovanie úspor, ktoré aj SS slúžia na výdavky spojené so správou a tvoria zisk. Dôchodcovia tým usporia na nehoráznych poplatkoch, ktoré si v súčasnosti účtujú už aj za doživotne vyplácané dôchodky správcovské spoločnosti a životné poisťovne ... xy €. V našom prípade môžu vyplácať dôchodky SP (spätným prevodom peňazí zo sporiaceho účtu sporiteľa od SS) spolu s dôchodkom z I. piliera dôchodkového poistenia. Teda by sa za túto nadštandardnú? administratívnu činnosť štátnej organizácie nemalo nič platiť.

Zvýšené príjmy štátu a konsolidácia prostriedkov SP

Ako z navrhnutého projektu vyplýva, príspevky SP z mzdových odvodov poistenca budú prevádzané na účet sporiteľa v Doplnkovom dôchodkovom sporení k I. pilieru vo forme tzv. nenávratnej pôžičky slúžiacej výhradne na vyplácanie dôchodkov vlastníkovi sporiaceho účtu (podľa vopred stanovených kritérií), v zákonom stanovenej minimálnej dobe (cca 15 - 20? rokov).

Pri nedodržaní tejto nami stanovenej základnej podmienky poskytnutia prostriedkov na sporenie od SP v dôsledku úmrtia (podľa štatistických údajov 60 rokov sa nedožije 23% obyvateľov, 65 rokov až 35% obyvateľov - zdroj), alebo predčasného výberu vložených vlastných peňazí na sporiaci účet počas sporenia (podmieňujúcich získanie príspevku na sporenie od SP) alebo vo vymedzenom čase poberania dôchodku sa táto nenávratná pôžička zmení na návratnú, z čoho vyplýva:

Že celé úspory tvorené z príspevkov SP, vrátane zhodnotenia týchto peňažných prostriedkov pred stanovenou dobou ich vyčerpania, v dôsledku úmrtia sporiteľa, alebo už dôchodcu, teda celý zostatok, ktorý nesplnil stanovený účel (zabezpečenie vyššej životnej úrovne v dôchodku), sa vráti z účtu sporiteľa, resp. dôchodcu späť na účet SP a bude použitý tak ako by to bolo v prípade poistenca v I. pilieri - na účely súvisiace s vyplácaním starobných dôchodkov. Výška vrátok zhodnotených úspor bude nasledovná:

* v priebehu sporenia pred dovŕšením dôchodkového veku celá zhodnotená čiastka od SP ...xy €

* v priebehu poberania dôchodku, nevyčerpaný zhodnotený zostatok z príspevkov od SP ... xy € (teda vo výške zostatku prepočítaného na čerpanie - základného výberu)

Výberom vlastných úspor alebo čiastočným výberom nasporených vlastných peňazí v priebehu sporenia, alebo v priebehu poberania dôchodku, teda nesplnením prioritne stanoveného účelu a podmienok za ktorých bola poskytnutá nenávratná pôžička na sporenie od SP a zároveň ako zábrana takémuto predčasnému výberu peňazí zo sporiaceho účtu, bude predchádzať sankcia, ktorá pozostáva z vrátenia zapožičaných zhodnotených peňazí od SP:

* počas sporenia - alikvotná zhodnotená čiastka príspevku od SP v % výške k výberu vlastných úspor ..........................................................................................................................................................................xy €

* v priebehu poberania dôchodku, nevyčerpaný zhodnotený zostatok z príspevkov od SP... xy €

Pri odchode do dôchodku má končiaci sporiteľ na výber z dvoch základných možností ako naloží s úsporami na dôchodok.

Príklad:

Po ukončení sporiaceho obdobia sa sporiteľ rozhodne, že namiesto vyplácania úspor v dôchodku si vyzdvihne z účtu DDS k I. pilieru všetky zhodnotené úspory z vlastných a zamestnaneckých príspevkov. Pravdepodobne sa bude jednať o jeden z najžiadanejších produktov, keďže je upravený o bonus, teda možnosť následného vyplácania doživotných dôchodkov z I. piliera v plnej výške.

Predpokladáme, že takmer všetci rozumne uvažujúci súčasní nesporiaci poistenci I. piliera a poistenci nad 35 rokov, ktorým bude zrozumiteľne vysvetlené, že sa oberajú o slušný dôchodok si postupne zriadia na základe preukázateľne oveľa lepších dosahovaných výsledkov zhodnocovania úspor sporiaci účet v DDS k I. pilieru.                                                                            Zároveň predpokladáme, že zo súčasných sporiteľov v nerentabilnom III. pilieri postupne prejdú na DDS k I. pilieru takmer všetci sporitelia, keďže tam za tie isté ale výnosnejšie služby nebudú musieť platiť a ešte im pribudne dotácia od SP. Teda postupne III. pilier prirodzenou cestou zanikne. A sme presvedčení že aj väčšina súčasných sporitelia v II. pilieri si postupne prenesie svoje úspory na výhodnejší a výnosnejší DDS k I. pilieru, kde okrem iného budú môcť bezplatne nadštandardne zhodnocovať tak svoje ako aj darované peniaze od zamestnávateľa. 

V danom prípade, ak napr. sporitelia v počte (iba cca 1 mil.) si budú sporiť 40 rokov v DDS k I. pilieru (vrátane 12 a viac-ročných prebehlíkov z II. a III. piliera) a na základe v predchádzajúcej časti projektu uvedeného výpočtu dosiahnu na konci sporenia 275 tis. € úspor, tak môžeme predpokladať, že by vznikol nasledovný stav:

1 mil. sporiteľov DDS : 40 rokov = 25 tis. sporiteľov ročne, ktorí budú odchádzať do dôchodku.

Z týchto 25 tis. sporiteľov si napr. ½ = 12,5 tis. vyberie svoje a zamestnanecké zhodnotené úspory v plnej výške cca 190 tis. € = 2,375 miliardy € (lebo budú považovať následne vyplácaný plný dôchodok z I. piliera za postačujúci).

Automaticky tým bude od 12,5 tis. sporiteľov každoročne vrátených SP aj cca 85 tis. € takto zhodnotených úspor od 1 sporiteľa, čo bude tvoriť cca 1 miliardu € príjmov navyše pre SP !!! Samozrejme v tomto výpočte nie sú zahrnutí ďalší sporitelia, od ktorých sa vrátia zhodnotené príspevky SP v priebehu sporenia a poberania dôchodku ani od zomrelých sporiteľov v čase sporenia, či predčasne zomrelých dôchodcov v priebehu čerpania dôchodku.

Tu je potrebné upozorniť, že sa jedná o optimálny stav po 40 rokoch sporenia, za predpokladu, že si budú všetci sporiť vo výške povoleného maximálneho prídelu od SP a zamestnávateľov. Aj preto bol vo výpočte použitý podľa nášho názoru podhodnotený stav sporiteľov DDS k I. pilieru 1 milión, hoci všetkých poistencov, teda prispievateľov na dôchodok do SP je viac ako 2,6 milióna.

Uvedomujeme si aj to, že časť týchto prostriedkov zo zisku SP bude znova použitých na vyplácanie doživotných dôchodkov týmto sporiteľom - nastávajúcim dôchodcom z I. piliera, keďže si zvolili výber peňazí, teda že o časť vrátených peňazí SP príde výplatou doživotných dôchodkov pre uvedených sporiteľov (teda im tie peniaze vyplatí).                  

1 miliarda € zisku SP z vrátených a zhodnotených úspor tvorí v súčasnosti 1/5, teda 20% z          5 miliard € vyplatených ročne dôchodcom. 

Uvedomujeme si, že časť týchto vrátok do SP bude slúžiť týmto sporiteľom na vyplatenie dôchodkov z I. piliera, avšak jedná sa iba o cca 1/7 zinkasovanej sumy.

Príklad:

Od jedného sporiteľa sa vráti (v predchádzajúcej časti projektu uvedený výpočet) zhodnotený príspevok od SP späť vo výške cca 85 tis. €.

V danom prípade sa jedná o poskytnuté 4% na sporenie z 18% odvodov poistenca na dôchodkové poistenie. Teda ak daný poistenec bude podľa výpočtov SP poberať súčasný priemerný dôchodok vo výške 420 € a z toho bude tvoriť cca 5/6 výdavok z I. piliera vo výške 350 € a 1/6 z vráteného zhodnoteného príspevku na sporenie vo výške 70 € mesačne = spolu 840 € ročne, tak za 15 rokov priemerného dožitia dôchodcov im bude z vrátených 85 tis. € do SP vyplatených iba cca 12 600 € na dôchodok. Ostatných 72 400 € je čistý zisk poisťovne za 1 sporiteľa x 12,5 tis. sporiteľov = 905 miliónov € ročne = zisk na ďalšie použitie SP, teda na nadštandardné dôchodky z I. piliera, ktoré v súčasnosti dotuje zo ŠR SR. Ak bude príspevok SP od r. 2024 vo výške 6 % ako v II. pilieri bude tento zisk SP ešte o 1/3 vyšší.

Zároveň by štát získal značný obnos finančných prostriedkov ... xy € z možného zdanenia predčasne sporiteľmi vyberaných úspor počas sporenia. Jednalo by sa o ďalšiu z foriem udeleného trestu za predčasný výber peňazí, aby sa nestal pravidlom (viď projekt).

Optimálne podmienky pre konsolidáciu prostriedkov na starobné dôchodky z I. piliera SP by boli vytvorené najmä uskutočnením všetkých navrhovaných reforiem (čo ale nie je podmienkou), teda:

- zrušením II. a III. piliera prechodom sporiteľov do Doplnkového sporenia k I. pilieru

- avizovaným postupným zrušením vyplácania zásluhových dôchodkov z I. piliera (nahradilo by ich zásluhové Doplnkové sporenie postupne dvíhané na úroveň 9? % od SP)

- avizovaným postupným zrušením vyplácania vdovských a vdoveckých dôchodkov (nahradilo by ich spravodlivejšie dedenie peňazí z Doplnkového sporenia).

Bližšia špecifikácia ... xy €

Každé ... xy € znamená zvýšenie dôchodku alebo príjmu SP oproti súčasnému stavu.

V súčte sa môže jednať až o niekoľkonásobné zvýšenie dôchodku pre jedného dôchodcu a v súhrne všetkých dôchodkov sa bavíme až o niekoľkých miliardách navyše oproti súčasnému stavu !!! 

To nie je fantázia ale fakt, ktorý je ľahko preukázateľný relevantným prepočtom súčasného stavu k navrhovaným zmenám. Teda určite sa v tomto prípade nejedná o skopírovanie už vymysleného, ale o ponúkanú možnosť na dobrovoľnej báze založeného efektívneho sporenia si na dôchodok.

Záver:

Upozorňujeme, že ak nebude záujem kompetentných politikov uskutočniť tento, alebo podobný projekt z dôvodov uprednostňujúcich populizmus pred efektivitou, teda nedôjde k zhode politických strán aj na určitých reštrikčných opatreniach smerujúcich v tomto návrhu ku konsolidácii zdrojov SP, v tom prípade by paradoxne sporitelia Doplnkového dôchodkového sporenia k I. pilieru dôchodkového poistenia mohli mať vyplatenú po skončení sporenia aj celú výšku zhodnotených úspor vrátane zhodnotených príspevkov od SP pri odchode do dôchodku.

Samozrejme, že nič by sa tým v súvislosti s predpokladanou zvyšujúcou sa insolventnosťou SP a následným kolapsom takéhoto dôchodkového systému do budúcna nevyriešilo.

Tento projekt ukázal, že je možné nastaviť systém dôchodkového zabezpečenia tak, že vo výsledku dosiahneme nielen oveľa vyššie a výhodnejšie odmeny pre dôchodcov, ale zároveň dosiahneme aj kontraproduktívnu konsolidáciu prostriedkov na dôchodky v SP.

Projekt DANTE má ešte jednu nepopierateľnú výhodu - nik (teda žiadna vláda) vám na vaše usporené a zhodnotené peniaze, ako aj na peniaze iba vám poskytnuté od zamestnávateľa, nikdy v budúcnosti nebude môcť siahnuť tak, ako je možné v súčasnosti, napr. podľa vzoru Maďarska, či Poľska znárodniť úspory tvorené iba z príspevkov SP = II. pilier.

Vyhotovil: Dušan Tocik                                                                    KaO = klub odborných poradcov  

Marek & Lukáč, Hlavné námestie 5, Bratislava, 811 01, +421 901 123 456
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky