DANTE - (názov reformy)

tzv. dôchodkovej terapie

NAVRHOVANÉ ZMENY

Prehľad súčasného stavu dôchodkového zabezpečenia.

I. pilier - dôchodkové poistenie - podľa platnej legislatívy

Dôchodkové poistenie je povinné zákonné poistenie a účasť na tomto poistení vzniká oprávneným osobám priamo zo zákona. Nároky poistenca voči poistnému systému sa odvíjajú od zaplateného poistného, ktoré je hlavným zdrojom financovania systému dôchodkového poistenia.

Dôchodkové poistenie tvoria dva samostatné osobitne financované podsystémy, ktoré spravuje Sociálna poisťovňa :

  • starobné poistenie ako poistenie na zabezpečenie príjmu v starobe a pre prípad úmrtia,
  • invalidné poistenie ako poistenie pre prípad poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť v dôsledku dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu poistenca a pre prípad úmrtia.

Prejavom výrazného prvku zásluhovosti v tomto systéme je prepojenosť výšky platieb do systému s výškou poskytovaných dávok. Inak povedané, kto viac prispieva, ten viac dostane.

Zákon o sociálnom poistení však umožňuje aj dobrovoľné dôchodkové poistenie.

Zo systému starobného poistenia sa poskytuje:

  • starobný dôchodok
  • predčasný starobný dôchodok
  • vdovský dôchodok
  • vdovecký dôchodok
  • sirotský dôchodok

Navrhovaná systémová dlhodobo udržateľná reforma

V tejto časti projektu sa zaoberáme aj návrhom možných zmien dôchodkového poistenia v I. pilieri, ktoré bezprostredne nepožadujeme zrealizovať, uvedomujúc si, že v súčasnosti by pravdepodobne takáto radikálna reforma bola nepriechodná, hoci sme presvedčení o tom, že bude možno už v krátkej budúcnosti logickým a nevyhnutným riešením pre zabezpečenie stabilného, solidárneho a spravodlivejšieho systému dôchodkového poistenia.

Preto vychádzajúc z analýz nepriaznivého stavu súčasného sporenia v II. a III. pilieri - navrhujeme zriadiť k I. pilieru dôchodkového poistenia nové sporenie pod názvom:

Doplnkové dôchodkové sporenie k I. pilieru dôchodkového poistenia (DDS k I. pilieru)

Navrhované zmeny:

I. časť - dôchodkové poistenie I. pilier - odporúčané (no nepožadované) zmeny platnej legislatívy

1. Zákonom stanoviť percentuálnu výšku garantovaných priemerných starobných dôchodkov vyplácaných z I. piliera dôchodkového poistenia na základe výpočtu z dosiahnutej priemernej mzdy v národnom hospodárstve za predchádzajúci kalendárny rok.

2. Postupné zrušenie zásluhových dôchodkov.

3. Postupné zrušenie vyplácaných vdovských a vdoveckých dôchodkov. 

4. Je najvyšší čas konečne zrušiť privilegované, diskriminačné a ničím nepodložené individuálne postavenie živnostníkov pri stanovovaní minimálnych príspevkov na dôchodkové poistenie.

II. časť - Doplnkové dôchodkové sporenie k I. pilieru

Vyhotovenie zákona o Doplnkovom dôchodkovom sporení k I. pilieru dôchodkového poistenia.

Zdôvodnenie nami navrhovaných zmien

1.) Percentuálne stanovenie garantovaného (politikmi neovplyvniteľného) starobného dôchodku, ktorého výška (30?%, 40?%, či 50?%) by sa menila každoročne automaticky v závislosti od výšky dosiahnutých priemerných platov v národnom hospodárstve. To by odstránilo svojvôľu hraničiacu s aroganciou moci pri každoročnom populistickom určovaní životnej úrovne dôchodcov pre nasledujúci rok (donedávna z brucha každoročne politikmi stanovené % navýšenia dôchodkov, výška vianočného príspevku a v súčasnosti výška 13 dôchodku), ako aj dehonestujúci výmysel výpočtu dôchodkov na základe tzv. dôchodcovskej inflácie postupne drasticky znižujúcej životnú úroveň dlhšie žijúcich dôchodcov strácajúcich šancu na možnú úhradu nákladov súvisiacich s dôstojnou čiastočnou a celodennou opaterou.

2.) Zásluhový dôchodok vyplácaný z I. piliera dôchodkového poistenia popiera ústavný princíp solidárnosti                                                                                                                                           Na jednej strane všetci pracujúci musia zo zákona prispievať na dôchodky rovnakou 18% čiastkou z miezd, ktorú si nik nemôže dovoliť neuhrádzať a následne je tým, ktorí zarábali viac poskytovaný vyšší dôchodok na úkor dostatku peňazí v sociálnej poisťovni (SP).                                                      Čím si teda časť povinných prispievateľov SP vlastne zaslúžila tzv. vyšší zásluhový dôchodok?        Spôsob uplatnenia úplnej solidarity je predsa stanovený pri všetkých zákonom stanovených odvodoch z miezd, ako aj vyberaných daní, či príspevkov na zdravotné poistenie !!!                      Prečo je teda jedinou výnimkou iba príspevok na dôchodok?                                                              Štát týmto konaním vedome selektuje ľudí a zvýhodňuje určitú skupinu pred ostatnými.                Tí, ktorí si nemali z čoho nasporiť na dôchodok v produktívnom veku, možno aj preto, že im tento štát nevytvoril adekvátne podmienky, teda nezabezpečil dostatok pracovných príležitostí na náležité uplatnenie svojich schopností a odbornosti, ich následne trestá aj nižším dôchodkom.    Prečo teda nemajú v dôchodku dostávať všetci poistenci I. piliera SP rovnaký dôchodok vypočítaný iba na základe odslúžených rokov? Napr. preto lebo v čase odpočinku na dôchodku už nik z bývalých poistencov SP za ktorých zamestnávateľ odvádzal rovnaké povinné % z dosahovanej hrubej mzdy už netvorí žiadne hodnoty za ktoré by si mal zaslúžiť väčší podiel zo spoločného koláča. 
Zásluhovosť by teda bola na mieste a mohla byť plne funkčná, resp. spravodlivo zohľadnená v nami navrhnutom doplnkovom dôchodkovom sporení.
A sporenie si bude môcť uplatniť každý bez akýchkoľvek obmedzení (vek, ani výška platu ho nijako neobmedzuje). Navyše zapojením sa do sporenia v DDS k I. pilieru mu bude plne garantované, že dôchodkové poistenie z I. piliera mu nik nezoberie, ani nezníži. Sporením si bude môcť iba navýšiť dôchodok, ktorý by dosiahol iba z I. piliera ak by si nezačal sporiť a to aj vtedy keď doň z vlastných peňazí nevloží ani 1 € keďže mu na sporenie a zhodnocovanie môže prispievať zamestnávateľ stanoveným percentom z výšky vyplácanej mzdy. Takéto zásluhové sporenie na dôchodok by mohlo prirodzeným spôsobom stúpnuť zo schválených 6% aj na 9% a viac vyčlenených na sporenie v budúcnosti z uzákonených 18%-ných odvodov z hrubých miezd na dôchodkové poistenie. 

Teda súčasný systém bez odstránenia nelogických a skôr populistických anomálií, odčerpávajúcich značnú časť prostriedkov zo stále viac zadlžovanej SP bude pravdepodobne už v blízkej budúcnosti neudržateľný rovnako ako neustále látanie chýb predchodcov málo účinnými čiastkovými úpravami rovnako neefektívneho spôsobu poistenia a sporenia. 

A nemýľme sa. Nejedná sa o žiadnu abnormálnu sociálnu a už vôbec nie socialistická demagógiu. Ani o návrh reformy na slovenský spôsob.

Plne solidárny systém, či už ako systém minimálnych dôchodkov má zavedený napr. Veľká Británia alebo "rovný" dôchodok existuje a úspešne je uplatňovaný v mnohých iných vyspelých štátoch sveta, napr. na Novom Zélande kde ma nárok na štátny univerzálny dôchodok každý dôchodca bez rozdielu. Jedinou podmienkou je trvalé bydlisko na Novom Zélande minimálne 10 rokov. Podobný systém štátneho dôchodku nájdeme napríklad v Nórsku, Kanade, Írsku, Veľkej Británii, Holandsku alebo v Dánsku. Systémy sa líšia iba spôsobom kvalifikácie dôchodcu na poberanie dôchodku. 
Dokonca v Dánsku podlieha priznanie časti štátneho dôchodku testovaniu majetku budúceho poberateľa. Najväčšie skúsenosti s testovaním majetku budúceho dôchodcu má Austrália, kde tento systém úspešne funguje už viac ako 100 rokov. Podľa výsledku testu je "štátny dôchodok" krátený vždy o dopredu dané percentá. Ten kto má dom, auto a iné finančné aktíva dostane menší štátny dôchodok ako menej majetný sused. Približne 41% austrálskych dôchodcov má krátený štátny dôchodok. Takto priznaný štátny dôchodok tvorí v Austrálií približne 45,8 % z príjmu dôchodcu.

Dokonca na naše veľké prekvapenie sme zhodu názorov na plnú solidaritu vo vyplácaní dôchodkov z I. piliera našli aj v deklarovaných plánoch a víziách liberálnej pravicovej strany SaS.

O týchto, ale aj iných zaujímavostiach a faktoch o dôchodkovom sporení, ktoré korešpondujú s našimi návrhmi na radikálnu zmenu súčasného dôchodkového zabezpečenia sa môžte presvedčiť v sérii článkov o dôchodkovom sporení.

Preto navrhujeme popri prijatí našej reformy sporenia, zároveň zvážiť bezkonfliktné odstránenie poberania zásluhových dôchodkov z I. piliera dôchodkového poistenia postupným znižovaním ich výšky, napr. v priebehu 40-tich rokov o 2,5% ročne, z vypočítanej čiastky navýšenia dôchodku z dôvodu tzv. zásluhovosti - prevyšujúcej priemer vyplácaných dôchodkov v I. pilieri. Takýmto spôsobom úplne zanikne zásluhový dôchodok až o 41 rokov. Tým umožníme každému budúcemu dôchodcovi, ktorému bude takto stanovený už ozaj solidárny dôchodok z I. piliera, aby si v primeranom časovom odstupe daný výpadok mohol niekoľkonásobne vykompenzovať oveľa vyšším príjmom ku garantovanému dôchodku v rámci sporenia na dôchodok v novo navrhnutom, SP, zamestnávateľmi a sporiteľom dotovanom - Doplnkovom dôchodkovom sporení k I. pilieru.

3) Odporúčame úplné zrušenie vyplácania vdovského a vdoveckého dôchodku z I. piliera.          Ten je už aj v súčasnosti prirovnávaný k dedeniu úspor sporiteľov v II. pilieri. Aj tieto nadštandardné výdavky sociálnej poisťovne do značnej miery nepriaznivo ovplyvňujú zdroje potrebné na dlhodobo udržateľné vyplácanie dôchodkov. Pritom neexistujú racionálne dôvody, pre ktoré by sa mali na tento účel kumulovať prostriedky a skladať všetci prispievatelia (vrátane dotácií štátu na ktoré sa skladajú všetci daňovníci, teda aj ostatní dôchodcovia pri platbe DPH) do dôchodkového fondu SP. Z minulosti zaužívaný systém nadštandardnej a objektívne neodôvodniteľnej podpory iba vdov, ktoré pred smrťou partnera žili v manželskom zväzku je preukázateľne a nespochybniteľne nespravodlivý a diskriminačný počin voči iným, tiež ľuďom v rovnakom existenčnom postavení, ktorí na podobný príspevok štátu nemajú nárok len preto, že žijú a vychovávajú deti z jedného platu alebo v nemanželskom zväzku. Preto v prípade zrušenia zásluhových dôchodkov bude potrebné obdobné spravodlivé opatrenia zvážiť aj na postupné (40 ročné? 2,5%?) bezkonfliktné znižovanie výšky poberania týchto nadštandardných a neopodstatnených príjmov pre nových žiadateľov o vdovský a vdovecký dôchodok až do jeho úplného zrušenia.

Kompenzácia výpadku týchto príjmov pre vdovy a vdovcov ale aj ostatných dedičov bez papierov o manželstve bude zabezpečená dedením nasporených peňazí po zosnulom sporiteľovi alebo dôchodcovi. Tieto úspory budú predstavovať oveľa vyššie jednorazovo alebo postupne vyplatené čiastky aké sú v súčasnosti vynakladané na tento spôsob nespravodlivého zvýhodnenia vdov a vdovcov z I. piliera.

4. Až 70 percent živnostníkov platí sociálne odvody z minimálneho vymeriavacieho základu. Živnostník pri príjme 1000 eur mesačne odvedie vo forme starobného poistenia približne 85 eur. Odvody za zamestnanca pri rovnakej mzde predstavujú až 180 eur. Maximálne nespravodlivé!
Odborníci už dlho zdôrazňujú, že väčšina živnostníkov bude mať nárok iba na minimálny dôchodok. V prípade zachovania status quo by úvahy o zavedení rovného, resp. vyrovnaného dôchodku vyplácaného z I. piliera nepripadali v úvahu rovnako ako aj diskusia o skutočne a spravodlivo tvorených príjmoch v dôchodkovom fonde sociálnej poisťovne.

Doplnkové dôchodkové sporenie k I. pilieru

Navrhujeme aby druhú časť dôchodkového zabezpečenia k I. pilieru poistenia okrem II. a III. piliera tvorilo aj dobrovoľné Doplnkové dôchodkové sporenie k I. pilieru. Takéto sporenie by všetkým poistencom I. piliera umožnilo rovnaký prístup k možnosti navýšenia svojho dôchodku a to aj viacnásobne, teda nad rámec štátom garantovaných základných dôchodkov. Sporenie je navrhnuté tak, že nadštandardné výhody z neho plynúce budú dostatočnou výzvou a motiváciou pre všetkých poistencov SP, teda aj pre poistencov s tým najnižším zárobkom, či poistencom vo vyššom veku ako 35 rokov, ktorým štát zakázal sporenie v II. pilieri. Zároveň bude impulzom aj pre sporiteľov II. a III. piliera k prechodu na nami navrhnuté sporenie, keďže okrem ďalších výhod a vyšších úspor bude zohľadňovať všetky daňové a odvodové úľavy, ktoré doposiaľ poberali.

Optimálnym riešením by bolo zrušenie II. a III. piliera s následným prenosom úspor sporiteľov do tohto novozriadeného Doplnkového dôchodkového sporenia k I. pilieru.

Vyhotovil: Dušan Tocik                                                                    KaO = klub odborných poradcov     

Marek & Lukáč, Hlavné námestie 5, Bratislava, 811 01, +421 901 123 456
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky