PROJEKT

DANTE

DOPLNKOVÉ DÔCHODKOVÉ SPORENIE                                                  K I. PILIERU DÔCHODKOVÉHO POISTENIA

                                                                                                                                                                    ÚVOD

Nový spôsob dobrovoľného sporenia, ako zdroj ďalších, vyšších príjmov k štátom garantovanému dôchodku je navrhnutý tak, aby odstránil deformácie v súčasnom sporení a silne motivoval pracujúcich ľudí v produktívnom veku k sporeniu si na dôchodok aj z vlastných peňazí. Zároveň v maximálne možnej miere zefektívni sporenie v prospech sporiteľov.
Ako jediní, popri navýšení dôchodkov z tohto sporenia ponúkame aj systémové riešenie zníženia, resp. odstránenia neustále rastúceho deficitu v dôchodkovom fonde sociálnej poisťovne (SP) vplyvom demografických zmien a starnutia obyvateľstva (a to aj bez neustáleho zvyšovania veku odchodu do dôchodku).
Nami navrhnuté sporenie presadzujúce spravodlivé odmeňovanie správcovských spoločností investičných fondov na základe dosiahnutých výsledkov ich donúti k maximálnemu úsiliu o čo najvyššie zhodnocovanie úspor sporiteľov.
Ako jediný známy projekt dôchodkového sporenia chceme poskytnúť sporiteľom garanciu štátu, že vstupom do tohto sporenia nebudú sporitelia poberať nižší dôchodok ako keby sa doň vôbec nezapojili a to aj v prípade, že do sporenia neprispejú z vlastných peňazí ani cent.
Teda nezačať si dobrovoľne sporiť na dôchodok v tomto sporení bude okrádaním seba a rodiny. 

Súčasný stav.

V súčasnosti je každý zamestnanec a živnostník poistencom v SP, teda v I. priebežnom pilieri a môže si vybrať, či sa zapojí aj do sporenia na dôchodok v II. pilieri ak neprekročil vek 35 rokov. V tom prípade mu štát vyčlení časť z povinných odvodov z (vymeriavacieho základu), ktorá už nebude slúžiť na výpočet a financovanie dôchodkov od SP ale na zhodnocovanie tzv. vlastných úspor správcovskými spoločnosťami (SS) v investičných fondoch.

V podstate mal II. pilier sporiteľom v rámci nadobudnutých vyšších úspor v dôchodku ponúknuť alternatívne riešenie dôchodkového zabezpečenia.
Avšak politicky motivovanými a populistickými zásahmi pre zatraktívnenie sporenia vznikli anomálie, ktoré jednoznačne diskriminujú poistencov SP (nesporiteľov) a oberajú SP o existenčné príjmy.
Napr. umožnením prevodu plne zásluhových odvodov na sporiace účty sporiteľov došlo k zníženiu objemu peňazí v dôchodkovom fonde SP slúžiacemu na vyplácanie vyšších solidárnych dôchodkov.
Tým, že sa povinné odvody do SP zmenili na súkromné peniaze sporiteľov putujúce do II. piliera vznikol vysoký deficit zdrojov na vyplácanie priebežných dôchodkov pre všetkých poistencov I. piliera. 
Tým, že štát umožnil dedenie úspor (vyprodukovaných z povinných odvodov) po smrti sporiteľa, bezdôvodne sa zbavil všetkých takto znehodnotených peňazí. Poistencom SP (nesporiteľom) takýto komfort podpory štátu obdarúvajúceho akýchkoľvek dedičov z rovnako stanovených odvodov ale dopriaty nebol. Pritom dedenie úspor možno zároveň považovať za štátom uhradenú životnú poistku sporiteľa, ktorú si iní smrteľníci musia financovať (oveľa drahšie) za vlastné peniaze v bežnej komerčnej poisťovni.
No najabsurdnejším krokom, ktorý určite nemá inde vo svete obdobu je umožnenie výberu celých úspor (štátom nasporených dôchodkov) pred nástupom na dôchodok na bežnú spotrebu.
Štát týmto bezprecedentným počinom úplne spochybnil účel sporenia na dôchodok.
No nikomu z našich (odborníkov) tieto zlyhania asi nevadia. Jediné čo im vadí je nepriaznivá demografia, teda narastajúci počet dôchodcov, ktorí budú chcieť prežiť aj na úkor vyšších verejných výdavkov. Preto experti špekulujú ako zaplátať tú obrovskú dieru, ktorá vznikne SP v dôchodkovom fonde.  A jediným riešením na ktoré prišli je pokračovať v ignorovaní neustále klesajúcich dôchodkov (od r. 2013 do r. 2019  pokles zo 47% na 42% voči priemerným platom) a predlžovať neskorý odchod do dôchodku (teda ponechať množstvo nezamestnateľných seniorov žiť ? z dávky v hmotnej núdzi - 66,30 € mesačne. My chceme aby sa od primerane stanoveného veku mohol sám poistenec rozhodnúť či už je ten správny čas na odchod do dôchodku, nielen na základe zdravotného stavu ale aj situácie v ktorej sa nachádza, teda aj vyhovujúcej výšky dôchodku vrátane dosiahnutých úspor. 

Nie menej podstatnou anomáliou je aj nezmyselná diskriminácia nízkopríjmových sporiteľov v rámci sporenia v II. pilieri. Vstupom do sporenia ich štát pripravil nielen o solidárne navýšenie časti ich dôchodku od SP ale na rozdiel od solventných sporiteľov sú diskriminovaní aj zákazom výberu nasporených peňazí po ukončení sporenia (nemali by totiž od štátu dosť na prežitie).
Naopak, musia podpísať zmluvu so štátom vybranou komerčnou životnou poisťovňou na doživotné vyplácanie dôchodkov znížených o zisky poisťovne. 
A takto za asistencie štátu sa týmito dôchodcami platené komerčné životné poisťovne stávajú aj právoplatnými dedičmi zostatkov ich úspor pri predčasnom úmrtí.
Preto realitou posledných rokov je, že odmenou pre takto nalákaných sporiteľov do II. piliera sú v priemere nižšie dôchodky ako by ich dostali iba od SP ak by sa do sporenia nezapojili.

III. sporiaci pilier je založený na zhodnocovaní vlastných peňazí sporiteľov s možnosťou príspevkov zamestnávateľa. Tieto vklady sú rovnako ako v II. pilieri zhodnocované na finančnom trhu, avšak za podstatne vyššie poplatky správcovským spoločnostiam a nižšieho zhodnocovania úspor. Čiastočne sú tieto straty kompenzované daňovými úľavami (samozrejme na úkor príjmov štátneho rozpočtu). Aj preto si sporitelia týmto málo efektívnym a demotivačným spôsobom navyšujú svoje úspory k dôchodku iba v obmedzenom počte, najmä v závislosti od štedrosti svojho zamestnávateľa. 
V skutočnosti ak si chce sporiteľ ozaj zvýšiť životnú úroveň v dôchodku mal by použiť oba sporiace piliere, čo niektorí aj robia. No nepochopiteľným správaním štátu, politikov a odborníkov v danom prípade je, prečo zarputilo trvajú aj pri v súčasnosti avizovaných reformách na tomto dvojpilierovom spôsobe sporenia. Naďalej chcú nútiť sporiteľov aby o viac ako 100% zbytočne a bezdôvodne uplácali až 2. komerčné SS, hoci zhodnocovať všetky úspory môže aj jedna, oveľa úspornejšia a výkonnejšia. 
Aj túto anomáliu ako aj mnohé ďalšie rieši nami ponúkané sporenie. 

PROJEKT 

Prispievatelia a sporiteľ 

Nami navrhnuté Doplnkové dôchodkové sporenie k I. pilieru dôchodkového poistenia by pozostávalo z trojstupňového spôsobu navyšovania úspor - v jednom sporení. 

NAVRHUJEME

Zriadiť iba 1 sporiaci účet sporiteľa, ktorý sa skladá z troch oddelene vedených podúčtov.

1. podúčet by zhodnocoval príspevky od sporiteľa (súčasný III. pilier)
2. podúčet by zhodnocoval príspevky od zamestnávateľa (súčasný III. pilier)
3. podúčet by zhodnocoval príspevky z odvodov (vymeriavacích základov) súčasný II. pilier

Týmto spôsobom chceme využiť aj všetky v súčasnosti zákonmi povolené výnimky, daňové úľavy a iné legislatívne usmernenia v jednom sporení - DDS k I. pilieru.                                    

1. podúčet - vklad sporiteľa

Sporiteľ si po založení Doplnkového dôchodkového sporenia k I. pilieru v ním vybranej dôchodkovej správcovskej spoločnosti (DSS) bude môcť na svoj podúčet v danom kalendárnom roku prispievať z vlastných peňazí v ľubovoľnej výške (ohraničenej iba štátom stanoveným celoročným maximom) a v ľubovoľnom čase - teda pravidelne aj jednorazovo.  
Ohraničenie maximálnej výšky vkladov (napr. do výšky 2 násobku stanovených príspevkov z celoročných odvodov) bude iba preventívnym opatrením zabraňujúcim zneužitie systému tými sporiteľmi, ktorí nemajú problém si takto nadštandardne výhodne sporiť s vysokými vkladmi a nahrádzať tým iný, bežne dostupný, komerčný spôsob sporenia.
Malo by byť úplne jedno akým spôsobom a odkiaľ bude prispievané na podúčet sporiteľa (zrážka zo mzdy, prevod z akéhokoľvek bankového účtu, hotovosť ... ).
Teda, napr. prispievať svojim pracujúcim deťom, rodičom, známym ... na dôchodok by mohol bez uvedenia dôvodu ktokoľvek. 
Navrhujeme aby úspory z tohto podúčtu bolo možné na základe vopred stanovených podmienok aj v priebehu sporenia vybrať a použiť na iný účel. Rovnako ich bude možné vybrať pred alebo počas dôchodku (aj v plnej výške), alebo naďalej zhodnocovať v SS a zároveň vyplácať v dôchodku. Aktuálny zostatok v čase smrti by slúžil na dedenie
Každý komu na výške dôchodku záleží a priloží ruku k dielu a nie iba nastavenú dlaň bude po zásluhe odmenený aj možnosťou poberania vyšších dôchodkov z úspor vyprodukovaných z povinných odvodov. Sporenie z vlastných peňazí sa mu dvojnásobne vyplatí. 

2. podúčet - príspevok zamestnávateľa 

Príspevok zamestnávateľa na účet sporiteľa v DDS k I. pilieru bude oslobodený od dane do výšky stanoveného % (platného pre III. pilier).

Výška príspevkov (rovnaké % z mzdy sporiteľa) mesačne odosielaných na podúčty všetkých zamestnancov - sporiteľov v danom roku už bude závislé iba od dohody so zástupcami zamestnancov (odborov) pri kolektívnom vyjednávaní.
Zásadným rozdielom pri tejto podpore od zamestnávateľa oproti súčasnosti je, že výška príspevku zamestnávateľa pre jednotlivých zamestnancov už nebude závislá, ani od výšky sporenia zamestnanca z vlastných peňazí, ani podmienená inými zmluvnými zákazmi a obmedzeniami zamestnávateľa.
Umožnené direktívne správanie zamestnávateľov v súvislosti so sporením na dôchodok v súčasnom III. pilieri nemá žiadne racionálne opodstatnenie. Príspevok na dôchodok je benefitom firmy a nie prostriedkom na trestanie zamestnancov. 
Úspory z tohto podúčtu nemožno v priebehu sporenia vybrať alebo použiť na iný účel
Za stanovených podmienok ich bude možné pred alebo počas dôchodku vybrať, naďalej zhodnocovať alebo vyplácať. Aktuálny zostatok v čase smrti slúži na dedenie.

3. podúčet - príspevok z odvodov

Sociálna poisťovňa prispeje na 3. podúčet sporiteľa rovnakým postupom akým je v súčasnosti uzákonené poskytovanie príspevkov pre sporiteľov v II. pilieri

Sociálna poisťovňa bude povinná viesť podrobnú evidenciu všetkých príspevkov (krátenia odvodov do dôchodkového fondu SP) poskytnutých na sporenie poistencov v DDS k I. pilieru dôchodkového poistenia, ako aj dĺžky sporenia, aby vedela vypočítať o koľko má sporiteľovi navýšiť doživotný dôchodok z I. piliera dôchodkového poistenia (čiastočne alebo úplne) v prípade vrátenia časti alebo celých úspor vyprodukovaných zo sporenia a zhodnocovania odvodov na tomto podúčte sporiteľa. 

Úspory z tohto podúčtu nebude môcť sporiteľ vyberať v priebehu sporenia.
Po ukončení sporenia takto zhodnotené úspory buď vráti do dôchodkového fondu SP výmenou za plný dôchodok z I. piliera a voľné nakladanie s vlastnými úsporami a úsporami od zamestnávateľa alebo ich bude naďalej zhodnocovať v investičných fondoch a postupne vyberať ako doplnkový dôchodok. Aktuálny zostatok v čase smrti slúži ako zdroj príjmov dôchodkového fondu SP (rovnako ako u poistencov SP), resp. na vyplácanie vdovských a vdoveckých dôchodkov pozostalým. 

Výsledok sporenia

Za základ zoberieme iba 40 rokov sporenia a výrazne podhodnotenú priemernú mzdu
1 000 €, ktorá v skutočnosti, tak ako aj vklady a úspory v priebehu sporenia bude rásť. Taktiež bude rásť aj hodnota priemerných 6%? príspevkov na sporenie z vymeriavacieho základu poistenca. 

Preto značne podhodnotený optimálny výsledok sporenia v DDS k I. pilieru bez započítania budúcich navýšení jednotlivých položiek by mohol vyzerať takto:

1. podúčet - úspory sporiteľa = 150 000 € (pri povolenom dvojnásobnom vklade 300 000 €)
2. podúčet - úspory od zamestnávateľa = 150 000 €
3. podúčet - príspevky z odvodov = 150 000 €
Spolu ......................................................  450 000 až 600 000 €

Reálny prepočet s predpokladaným príspevkom od sporiteľa a zamestnávateľa o 1/2 nižším:

1. podúčet - úspory sporiteľa = 75 000 € 
2. podúčet - úspory od zamestnávateľa = 75 000 €
3. podúčet - príspevky z odvodov = 150 000 €
Spolu ........................................................ 300 000 €

Pasívne sporenie (bez príspevkov sporiteľa), resp. sporenie s využitím povoleného výberu vlastných úspor sporiteľa z I. podúčtu v priebehu sporenia:

1. podúčet - úspory sporiteľa = 0 €
2. podúčet - úspory od zamestnávateľa = 75 000 €
3. podúčet - príspevky z odvodov = 150 000 €
Spolu ........................................................ 225 000 €

Pasívne sporenie je sporenie bez prispievania sporiteľa z vlastných peňazí alebo nami navrhovanej možnosti výberu aj všetkých vlastných úspor sporiteľa počas sporenia z 1. podúčtu v prípade hmotnej núdze (živelná pohroma, riešenie zdravotných záležitosti, hroziaci bankrot - exekúcia a pod.). Na sporenie od zamestnávateľa prázdny podúčet sporiteľa nebude nijako vplývať.  
Preto tento systém umožní zapojenie sa všetkých poistencov SP do výnosného sporenia na dôchodok a to aj bez obmedzenia veku. 

Na základe sporenia vykazujúceho 300 000 € úspor pri ich ponechaní na postupné vyplácanie počas priemernej doby dožitia (viď 2. možnosť vyplácania dôchodkov v násl. časti) 20 rokov v dôchodku s naďalej prebiehajúcim iba 3%? zhodnocovaním v investičných fondoch SS, teda s minimálnym rizikom strát, získa takýto dôchodca v prvom roku ďalších 9 tis. €. Jeho mesačný vedľajší príjem k dôchodku od SP z vyčíslených úspor v DDS k I. pilieru vo výške 300 000 € : 20 rokov : 12 mesiacov = 1 250 € navýšený o 9 000 € : 12 = 750 € = spolu 2 000 € mesačne.
6% z 1 000 € základu tvorí 60 € mesačný príspevok na sporenie.
150 000 € nasporených iba z 1 000 € platu počas 40-tich rokov z pravidelných 6% odvodov sporiteľa je touto analýzou overený výsledok, ktorý bol vypočítaný vrátane minimálne 20 ročného (nezmyselného) zhodnocovania vkladov sporiteľov iba v nízko výnosných dlhopisových fondoch. Teda je aj na súčasné pomery značne podhodnotený.

Alebo si zvolím 1. možnosť. Vrátim 150 tis. € SP aby mi započítala plný doživotný dôchodok z I. piliera s (nadštandardne navýšenou) každoročnou valorizáciou a reálne usporených napr. iba 150 tis. € (75 tis. z vlastných príspevkov a 75 tis. € od zamestnávateľa) si vyplatím hneď alebo kedykoľvek neskôr. Alebo ich ponechám v DSS na ďalšie zhodnocovanie, hoci aj v rizikových fondoch s priemerným 6 - 8% zhodnotením. Výsledok? iba 6% - né zhodnotenie istiny 150 tis. € mi ročne navýši úspory o ďalších 9 000 € s ktorými si taktiež môžem robiť čo chcem a kedy chcem na základe mnou dohodnutej zmluvy so SS.
Byť v rizikových fondoch v našom sporení neznamená pre sporiteľa takmer žiadne riziko. Naopak, ponukou možnosti aj po vstupe do dôchodku pokračovať plynulo v zhodnocovaní nasporených peňazí vám systém umožní nastaviť si výber vašich peňazí v čase keď sa po prípadnej kríze o 3 - 5 rokov vrátia úspory na pôvodnú hodnotu a nastane čas vysokých prírastkov v zhodnocovaní. To isté platí aj 5 - 10 rokov pred dôchodkom kedy vás štát nasilu posiela do tzv. udržiavacích dlhopisových investičných fondov bez patričného efektu sporenia a  výšky zhodnocovania úspor. 


Vyplácanie dôchodkov

Spôsob vyplácania dôchodkov je dôležitým nástrojom na dosiahnutie výsledku, ktorý chceme docieliť. Nami navrhnutý systém sporenia a vyplácania dôchodkov umožňuje vysokú variabilitu, ktorú je potrebné pred výberom konečného riešenia dôsledne zvážiť.

Zopakujme si teda aký je účel sporenia na dôchodok:

  •  prvoradým účelom sporenia na dôchodok pre sporiteľa by malo byť poberanie čo najvyšších dôchodkov (individuálne záujmy ale môžu byť rôzne) 
  •  účelom prispievania zamestnávateľom je poskytnutie benefitu (a tu musí jeho oprávnený záujem končiť)  
  • prioritou vlády by malo byť spravodlivé riešenie, ktoré umožní seniorom, bývalým sporiteľom poberanie vyšších dôchodkov ako ich ponúkne samotná SP.
    Avšak skutočne progresívna reforma presahujúca rámec jedného volebného obdobia musí priniesť aj sofistikované riešenie nastávajúcej demografickej krízy a starnutia obyvateľstva. Primitívne riešenie pomocou dotácií, teda na úkor verejných prostriedkov štátu - nie je riešením.

Navrhujeme tieto spôsoby vyplácania dôchodkov:

1. možnosť - sporiteľ sa rozhodne po ukončení sporenia pre voľné (nikým neregulované) zaobchádzanie s nasporenými peniazmi z 1. a 2. podúčtu, teda z vlastných peňazí a peňazí od zamestnávateľa. Podmienkou bude vrátenie celých zhodnotených úspor z 3. podúčtu do dôchodkového fondu v SP. 
Samozrejme výmenou za vrátenie takto zhodnotených úspor mu bude SP vyplácaný plný doživotný (a každoročne nadštandardne valorizovaný) dôchodok.
Zároveň mu bude umožnené a odporúčané uzatvoriť novú zmluvu so DSS naďalej usporené vlastné a zamestnanecké peniaze vysoko zhodnocovať na investičných trhoch, vyplácať, alebo ponechať na dedenie.
DSS budú predsa vďačné za každé ponechané € z ktorého dostanú zaplatené za poskytnuté služby.

2. možnosť - sporiteľ by musel po ukončení sporenia vrátiť z 3. podúčtu do SP úspory tvorené z povinných odvodov presahujúce zostatok nižších úspor z vlastných peňazí (1. podúčet).
SP mu následne vypočíta maximálnu výšku vyplácaných mesačných dôchodkov z úspor naďalej uložených a zhodnocovaných DSS. Tú si dôchodca bude môcť znížiť kedykoľvek v priebehu vyplácania dôchodkov počas 20? rokov.
Účelom vrátenia vyšších úspor nadobudnutých z povinných odvodov späť do fondu starobného poistenia SP je vyvolanie silnej motivácie k sporeniu si na dôchodok aj z vlastných peňazí a primeraný trest za prípadný výber vlastných peňazí z 1. podúčtu v čase sporenia, resp. nízkeho, či žiadneho sporenia z vlastných peňazí. 
Stimulom bude predpoklad vysokého navýšenia dôchodkov týmto spôsobom vyplácania (viď predchádzajúci výpočet). Samozrejme takto vrátené úspory do SP sporiteľovi primerane navýšia aj doživotné vyplácanie dôchodkov od SP.
Pod maximálnou výškou vyplácaných mesačných dôchodkov z úspor (2. možnosť) myslíme stanovenie výšky, ktorá zabezpečí rovnomerné vyplácanie celých úspor v priebehu 20 rokov. Teda každé nižšie čerpanie dôchodkov z jednotlivých podúčtov si môže dôchodca dohodnúť v prípade, ak chce poberať dôchodok aj po ukončení minimálnej 20 ročnej lehoty, alebo chce lepšie zhodnocovať zostatky z vyššieho základu, alebo chce svoje a zamestnanecké úspory ponechať na dedenie, prípadne neskorší vyšší aj jednorazový výber takto ušetrených peňazí. 

Konsolidácia finančných prostriedkov SP 

Výsledok riešenia deficitu SP vplyvom demografických zmien a starnutia obyvateľstva.

Nami uvedené riešenie predpokladaného deficitu prostriedkov na vyplácanie dôchodkov SP kulminujúceho o cca 40 rokov, približne v r. 2060, teda v čase vyvrcholenia demografickej krízy (vypočítané RRZ vo výške 138 miliárd eur) bude závislé iba od výšky vrátených a takto zhodnotených peňazí zo sporenia späť do dôchodkového fondu SP.

Predstavme si, že v r. 2061 si bude v danom sporiacom systéme dobrovoľne sporiť 2 milióny sporiteľov (lebo sporením v DDS k I. pilieru nemôžu nič stratiť - iba získať).

To znamená, že v každom roku bude odchádzať do dôchodku 2 mil. sporiteľov : 40 rokov = 50 tis. sporiteľov. Ak iba 1/2 z nich, teda 25 tis. sporiteľov sa rozhodne pre voľné nakladanie s nasporenými peniazmi z vlastných vkladov a vkladov od zamestnávateľa (1. možnosť vyplácania dôchodkov) a vrátia z 3. podúčtu (vyprodukované úspory z povinných odvodov) do fondu starobných dôchodkov SP úspory vo výške 150 tis. € x 25 tis. sporiteľov = 3 750 tis. €.

A ak zostávajúcich 25 tis. sporiteľov, ktorí sa rozhodnú poberať dôchodok z vykázaných úspor (2. možnosť vyplácania dôchodkov) počas 20-tich rokov od SS vykáže v priemere iba polovičné úspory z vlastných peňazí, do fondu SP sa vráti ďalších 75 tis. € od 25 tis. sporiteľov = 1 875 tis. €.

Spolu by sa takto iba v jednom roku mohlo vrátiť zo sporenia na dôchodok z povinných odvodov (vypočítaných iba z priemernej 1 000 € mzdy) na účet dôchodkového fondu SP až
5 625 000 000 €.

Jedná sa o viac ako 100% navýšenie súčasných peňazí SP získaných z odvodov na dôchodky.
Slúžili by nielen na doživotné navýšenie dôchodkov pre bývalých sporiteľov ale aj na tvorbu vyššieho základu pre vyplácanie vyšších dôchodkov SP. 
Takto vrátené peniaze SP na vyplácanie celoživotného dôchodku sporiteľom DDS k I. pilieru sociálnou poisťovňou k dôchodku z I. piliera v priemernej výške ktorá tvorí iba cca 4% z 18% odvodov počas 20-tich rokov života v dôchodku predstavujú zo súčasného priemeru dôchodkov 480 € (tvorených okrem odvodov aj približne 20% dotovanie z ostatných fondov SP a rezervného fondu solidarity) necelých 100 € mesačne. Teda takýto dôchodca bude stáť SP z ním nasporených peňazí za 12 mesiacov = 1 200 € ročne x 20 rokov priemernej dĺžky života v dôchodku = 24 000 € + valorizácia. V porovnaní na vrátených usporených 150 tis. € je tento výdavok zdanlivo veľmi nízky aj preto lebo dôchodky (tvorené nielen z odvodov ale aj z takmer 1/3 z ďalších zdrojov) vyplácané SP dosahujú iba iba 42% z priemeru miezd. 
Samozrejme presnejší prepočet poskytne iba podrobná analýza.

TEDA O AKOM NEODVRÁTITEĽNOM KOLAPSE DÔCHODKOV  PÁNI ODBORNÍCI V KUSE ROZPRÁVATE?

Peniaze navyšujúce fond starobných dôchodkov SP získané zo sporenia v DDS k I. pilieru by ale v žiadnom prípade nemali slúžiť na navýšenie dôchodkov aj pre sporiteľov II. piliera!
Sporitelia, ktorí ostanú v súčasnom II. pilieri lebo chcú naďalej profitovať z diskriminácie ostatných sporiteľov a poistencov použitím svojich úspor z povinných odvodov na bežnú spotrebu a na dedenie nemajú žiadne morálne, ani legitímne právo priživovať sa na takto vyprodukovaných peniazoch ostatných sporiteľov.

Dôchodkové správcovské spoločnosti

Keďže viac ako 80% sporiteľov si nevie a nechce osobne spravovať svoje účty v DSS v rámci ponúkaných garantovaných a rizikových fondov odporúčame aby aspoň sporenie z odvodov bolo profesionálne usmernené. Je najvyšší čas (strata cca 6 miliárd z neefektívneho zhodnocovania úspor v II. pilieri) zreformovať tento dlhodobo trestuhodne tolerovaný problém.

Odmeny vyplácané pre DSS

Vyzývame kompetentných aby konečne zaviedli systém zásluhovosti vyhodnotenej iba na základe vykázaných výsledkov pri zhodnocovaní úspor SS a prestali ich platiť z paušálnych poplatkov sporiteľov aj za výsledky často znehodnocujúce ich úspory.                                                  

Z á v e r

Vyhotovenie tohto návrhu dlhodobo udržateľnej systémovej reformy dôchodkového poistenie je výsledkom zosúladenia osvedčených metód riadenia a odmietnutím množstva experimentov, ktoré nepriniesli želateľný efekt a niektoré sa prejavili ako kontraproduktívne.

Preto sme presvedčení, že iba predlžovanie agónie a navrhované kozmetické úpravy súčasného stavu dôchodkového poistenia a sporenia si na dôchodok nemôžu priniesť žiadne prevratné zmeny v prospech dôchodcov.

Je čas a príležitosť zamyslieť sa, či sa veci nedajú robiť aj inak, skutočne efektívnejšie a lepšie. Tu totiž vôbec nejde o politikárčenie, ale rozhoduje sa o osudoch miliónov pracujúcich ľudí, ktorí sa boja dožiť doby, keď budú musieť odísť do dôchodku a zaradiť sa medzi nepotrebných, v biede prežívajúcich - druhoradých občanov tohto štátu.

Keďže uvedené inovatívne riešenia v súvislosti so sporením na dôchodkové zabezpečenie v starobe neboli prevzaté, ani kopírované z cudzích zdrojov a tento projekt DANTE je preukázateľne výsledkom myslenia a tvorivosti, preto žiadame, aby bol považovaný za dielo jeho autorov a aby bol využívaný iba s našim súhlasom v zmysle príslušných právnych zákonov a etiky.


Vyhotovil: Dušan Tocik                                                                      KaO = klub odborných poradcov

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ 

Marek & Lukáč, Hlavné námestie 5, Bratislava, 811 01, +421 901 123 456
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky