ANALÝZA - SYSTÉMU DÔCHODKOVÉHO ZABEZPEČENIA NA SLOVENSKU

V súčasnosti platné dôchodkové zabezpečenie sa nachádza na oficiálnej stránke Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Touto Analýzou, resp. poukázaním na chyby súčasného dvojpilierového sporenia na dôchodok chceme upozorniť na nedostatky, ktoré bránia zvyšovaniu dôchodkov a konsolidácii prostriedkov vyčlenených na tento účel v sociálnej poisťovni. 

Odstránením nedostatkov v nami navrhnutom sporení, prostredníctvom systémovej a dlhodobo udržateľnej reformy pod názvom DANTE, by si konečne aj slovenskí dôchodcovia mohli dopriať ozaj dôstojné prežitie staroby, ktoré závidíme iným ekonomicky vyspelým štátom.

V roku 2004 vznikol trojpilierový systém dôchodkového zabezpečenia, ktorý pozostáva:

1. pilier tzv. priebežný spravuje Sociálna poisťovňa a má zachovaný prvok čiastočnej solidarity, pričom každý človek má nárok na dôchodok po dosiahnutí dôchodkového veku a odpracovaní stanoveného minimálneho počtu rokov

2. pilier, nazývaný aj kapitalizačný, je dobrovoľný a má charakter tzv. zásluhovosti. Ľudia si prostredníctvom neho sporia reálne peniaze z časti povinných odvodov SP v dôchodkových fondoch

3. pilier, nazývaný sporiaci, je dobrovoľný a slúži na doplnkové dôchodkové sporenie

Druhý pilier - zriadený ako základ istoty

V podstate každý zamestnaný človek odvádza prostredníctvom svojho zamestnávateľa na dôchodkové poistenie 18% zo svojej hrubej mzdy - resp. z vymeriavacieho základu.

V prípade, že máte zriadený druhý pilier, z 18% odvodov na dôchodok z vašej hrubej mzdy pôjde do sociálnej poisťovne (ďalej SP) len 14%. Zvyšné 4%, od r. 2017 každoročne zvyšované o 0,25% až do r. 2024 keď dosiahne 6% sa presúvajú na váš osobný dôchodkový účet a investujú prostredníctvom správcovských spoločností v investičných fondoch.

Ak teda máte zriadený druhý pilier, nestrácate nárok na dôchodok z toho prvého. Ten sa vám len zníži o alikvotnú časť, ktorú SP odvádza do druhého piliera. Túto stratu by vám mal vyvážiť dôchodok z peňazí, ktoré si nasporíte na svojom dôchodkovom účte v druhom pilieri.

Avšak len z tohto dôvodu by si nik nezriaďoval osobný účet v II. pilieri dôchodkového sporenia.

Mladý človek do 35 rokov, ktorý sa chce zapojiť do II. piliera sa musí rozhodnúť pre jednu zo šiestich dôchodkových správcovských spoločností.

Vstup do druhého piliera je dobrovoľný. Čím je človek mladší a viac zarába, tým sa mu prirodzene viac oplatí spoliehať na investovanie a nemusí sa báť vstúpiť do dynamickejších fondov. K hlavným výhodám sporenia v II. pilieri určite patrí, že časť povinných odvodov je prevedená na osobný dôchodkový účet sporiteľa.

Ďalšou výhodou je, že oprávnené osoby určené sporiteľom, alebo dedičia, nadobudnú jeho úspory v prípade smrti vo fáze sporenia alebo poberania dôchodku.

Každý sporiteľ v II. pilieri má možnosť kedykoľvek zmeniť rozloženie svojich úspor v dôchodkových fondoch a tým ovplyvniť výšku svojho budúceho dôchodku.

Čím kratší je časový horizont, tým by malo byť sporenie konzervatívnejšie, teda menej výnosné. Zo zákona "nútenú" zmenu fondu z dôvodu veku časom spraví DSS sama.

Málokto vie, že do druhého piliera si môže sporiť aj nad rámec povinných odvodov vo forme dobrovoľných príspevkov.

Samozrejme, že všetci si chcú takýmto jednoduchým spôsobom do ktorého nemusia nič investovať a o nič sa starať zarobiť oveľa viac peňazí, ako by dostali iba z I. piliera.

Takto jednoducho to malo fungovať, tak nám bolo sľúbené v čase prechodu na trojpilierový spôsob dôchodkového zabezpečenia. Mali sme konečne všetci zbohatnúť a užívať si bezstarostný život v dôchodku.

Prečo tomu ale tak nie je?

Príčin je niekoľko:

1. príčinou - je štedré stanovenie maximálnej výšky poplatkov správcovských spoločností, bez patričnej motivácie na zhodnocovaní úspor sporiteľov. To je taký druh odplaty, ktorú si daná správcovská spoločnosť každoročne účtuje zo zostatku vašich peňazí bez ohľadu na to, či sa váš majetok na trhoch zhodnocuje, alebo znehodnocuje.

Dôchodkové správcovské spoločnosti majú zo zákona právo na tri druhy odplát:

1. Za správu dôchodkového fondu                                                                                                    Poplatok za správu úspor predstavuje max. 0,3 % majetku v dôchodkovom fonde ročne.

2. Za vedenie osobného dôchodkového účtu                                                                              Odplata za vedenie osobného dôchodkového účtu nesmie presiahnuť 1 % zo sumy prijatých príspevkov.

3. Za zhodnotenie majetku v dôchodkovom fonde                                                                    Odplata za zhodnotenie majetku predstavuje 10 % z objemu zhodnotenia majetku dôchodkového fondu v príslušnom období a je definovaná konkrétnym vzorcom v zákone. Ten zároveň zabezpečuje, aby si DSS nemohla účtovať túto odplatu aj pri poklesoch a opätovnom stúpaní hodnoty dôchodkovej jednotky do úrovne už predtým dosiahnutého maxima.

DSS-ky si síce nemôžu účtovať poplatok vyšší ako je zákonom stanovený, ale v rámci konkurenčného boja si môžu tieto poplatky znížiť, dokonca aj úplne zrušiť. V skutočnosti sa však nič také nedeje.

Prečo je tomu tak? Lebo na Slovensku je normálne a prirodzené, že slovíčko môže znamená - vyťažiť z ponuky maximum do vlastného vrecka, keďže sporiteľ nemá možnosť sa voči takýmto poplatkom brániť. A čuduj sa svete, vláda umožnila správcovským spoločnostiam tieto poplatky popri dosahovaných preukázateľne mizerných výsledkoch si ešte aj navýšiť z 0,2% na terajších 0,3% a z 0% za zhodnotenie na 10%. Prečo? To vedia iba zainteresovaní.

Napr. výnosy z poplatkov a čistý zisk správcovských spoločností za rok 2013 boli nasledovné :

Táto tabuľka za r. 2013 (inú sme nenašli) sa zdá byť trocha zmätočná, keďže získané výnosy DSS z poplatkov v hodnote cca 32 mil. € nezodpovedajú rovnakému pomeru k nadobudnutému čistému zisku jednotlivých SS. Pravdou ale je, že výsledok ukazuje ako neefektívne hospodária jednotlivé správcovské spoločnosti. Niektoré pritom dokonca vykazujú straty z hospodárenia aj za niekoľko rokov. Napriek tomu sa do konkurzu ani jedná nechystá. Jedná sa o divadlo pre neprajníkov. Hra čísel, aby vznikol dojem o ťažko zarobených peniazoch, ktoré sú pritom iba nehospodárne vynaložené v rámci hospodárenia vo vnútri samotných DSS. Môžu si to dovoliť, keďže ich príjmy na základe súčasného nastavenia poplatkov z peňazí sporiteľov budú s pribudájúcimi rokmi, pribúdajúcim počtom sporiteľov, teda aj neustále sa zvyšujúcimi úsporami nie priamoúmerne, ale tak ako aj úspory sporiteľov systematicky rásť !

2. príčinou - je nízke zhodnocovanie úspor.  A ako zhodnocujú úspory jednotlivé fondy ?

Zdroj: II. pilier SME
Zdroj: II. pilier SME

Podľa údajov dôchodkových správcovských spoločnosti bolo ku koncu roka 2016 v druhom dôchodkovom pilieri 1 375 770 sporiteľov, ktorým SS spravujú financie za takmer 7 miliárd eur.

Avšak väčšina peňazí, viac ako 5,75 miliardy €, teda cez 80% je vinou DSS a na základe absurdných, ultimatívnych rozhodnutí politikov stále uložených v konzervatívnych, tzv. garantovaných dlhopisových fondoch.                         Tie, ako aj z uvedeného prehľadu vyplýva, od zavedenia sporenia v r. 2004 zhodnotili majetok sporiteľov s najhorším výsledkom, teda v priemere ročne iba o 2,25% !!! 

Zdroj: druhý pilier Sme
Zdroj: druhý pilier Sme

Je to veľmi zlá správa, vzhľadom na to, že priemerný vek sporiteľa je menej ako 40 rokov a dôchodkové sporenie je beh na dlhé trate.

Aktívne sa zaujímať o svoje dôchodkové úspory akosi nepatrí k bežným starostiam Slovákov a o budúcnosť svojich úspor sa veľmi nestarajú. Avšak to sa vynútiť nedá, dajú sa iba zmeniť zákony.

Z prehľadu o počte sporiteľov v jednotlivých DSS vyplýva, že najviac sporiteľov, až 30,7% má uložené svoje peniaze v správcovskej spoločnosti Alianz.

Paradoxom je, že práve táto správcovská spoločnosť ako jediná nezhodnocuje peniaze svojich sporiteľov v najvýnosnejšom Indexovom fonde (viď nasledujúci prehľad).

Takto znázorňuje efektívnosť zhodnocovania úspor sporiteľov v jednotlivých fondoch DSS za posledných 12 mesiacov a od svojho vzniku 22. 3. 2005 VÚB Generali k 13. 1. 2017.

Indexové investičné fondy ako jediné vykazujú niekoľkoročné (posledných 5 rokov - odkedy sme ich aj na Slovensku konečne objavili) priemerné zhodnotenie úspor od 9,73 - do 12,02 % !!!

MSCI World Index, ktorý je súčasťou modernej stratégie je celosvetový akciový ukazovateľ, predstavujúci veľký majetkový výkon v 23 vyspelých krajinách. Väčšina slovenských DSS-iek si zvolila index MSCI World, keďže ide o globálny index obsahujúci okolo 1600 spoločností.             Za posledných 20 rokov vzrástla jeho hodnota temer o 170 percent a priemerný ročný výnos p. a. od založenia dosahuje zhodnocovanie nad 8% !!!

Na základe vykázaných údajov MSCI World mohli v priemere o viac ako 10% zhodnocovať úspory indexové fondy aj na Slovensku už od vzniku II. piliera, ak by bol dostupný a riadne menežovaný.

Zdroj: druhý pilier Sme
Zdroj: druhý pilier Sme

Smutná je skutočnosť - svoje úspory takto zhodnocuje iba 5,6% sporiteľov!!! 

Prečo je tomu tak? Hlavnou príčinou je nezáujem o dosahovanie maximálnych úspor zo zhodnocovania peňazí sporiteľov samotnými správcovskými spoločnosťami. Ako je v predchádzajúcej časti uvedené - dôvodom je najmä ich nízka motivácia. Správcovské spoločnosti totiž nie sú dostatočne odmeňované za výsledky, teda za čo najvyššie zhodnocovanie úspor sporiteľov. Týmto stráca zmysel aj pôvodný zámer zriadenia II. piliera.

Ďalším dôvodom je samotný systém sporenia, ktorý precenil informačnú, technologickú a finančnú gramotnosť nášho obyvateľstva ako celku, teda aj ich nízky záujem venovať množstvo času sledovaním trhu pomocou IT (ak ich ovládajú) pre uskutočňovanie pravidelných zmien v investovaní samotnými sporiteľmi hospodáriacimi najmä v začiatkoch sporenia s pomerne nízkym obnosom vložených peňazí, ktoré by sa v skutočnosti mali zhodnocovať aj automaticky.

Ďalšou príčinou (ako sme už vyššie uviedli) bol neprofesionálny zásah vlády do liberálne nastaveného systému podnikania s peniazmi sporiteľov v II. pilieri, ktorých násilne presunul do málo zarábajúcich garantovaných fondov. Väčšina z nich v ňom ostala, hoci už majú možnosť kedykoľvek z tohto neefektívneho zhodnocovania úspor vystúpiť. Potvrdili tak konzervatívny prístup a nezáujem Slovákov k prispôsobovaniu sa novým trendom a potrebným zmenám.

Zdroj: druhý pilier SME
Zdroj: druhý pilier SME

Tabuľka potvrdzuje aký je žalostný výsledok zhodnocovania úspor väčšiny sporiteľov v II. pilieri, ktorí majú uložené svoje úspory v konzervatívnych dlhopisových fondoch.

Nasledujúca tabuľka často navštevovanej internetovej stránky Finančný kompas ukazuje, aké následky pravdepodobne nastanú pre sporiteľov pri ďalšom zotrvaní v nečinnosti.

Ak ste v I. pilieri, máte 35 rokov zarábate 1 000 € v hrubom a práve začínate sporiť si na dôchodok v II. pilieri, váš dôchodok od štátu v roku 2044 dosiahne výšku 715 €.                             V prepočte na dnešné dôchodky to je 475 € !!! Reálny prepočet (v súčasných legislatívnych podmienkach) vám názorne ukazuje o koľko si môžete navýšiť alebo znížiť príjmy v dôchodku, ak budete svoje úspory zhodnocovať - znehodnocovať v konkrétnych investičných fondoch ponúkaných jednotlivými správcovskými spoločnosťami.

Čo z toho vyplýva?

Väčšina Slovákov buď nevie, alebo sa nechce namáhať pochopením pomerne zložitého systému investovania, pravidelného sledovania a usmerňovania peňažných tokov, bez záruky úspechu. Teda sa mylne spoliehajú na dobre nastavené podmienky tými, čo tento spôsob investovania peňazí vymysleli. V podstate im systém umožňuje, aby sa nemuseli o nič starať a tým, že nemusia aj svoje - vlastné, reálne nadobudnuté peniaze do II. piliera vkladať, tak si tie od štátu patrične nevážia. Odvody do SP sú predsa povinné a dôchodok je ďaleko, kto vie, či sa ho vôbec dožijem? Asi takéto je najčastejšie a v podstate logické uvažovanie sporiteľa.

Na druhej strane je otázne, či hazard, ktorý bol umožnený sporiteľom (neodborníkom) do svojvoľného investovania peňazí z povinných odvodov na dôchodok v rámci rizikových investičných fondov má byť zverený aj do rúk sporiteľov - amatérov.

Zdroj: druhý pilier Sme
Zdroj: druhý pilier Sme

3. príčinou - je, že celý spôsob zhodnocovania peňazí v II. pilieri bol od začiatku šitý najmä v prospech nadpriemerne zarábajúcich ľudí, teda aj tých, ktorí ho vymysleli, pravidelne menili, záhadným spôsobom dohodli podmienky so správcovskými spoločnosťami, či životnými poisťovňami a celý projekt z časti prispôsobili na svoj obraz.

Ich výhodou je aj primerané vzdelanie, takže im nerobí problém zorientovať sa na tomto pre mnohých ľudí až príliš zložitom investičnom trhu a presúvať si peniaze do výnosnejších fondov. 

Darí sa im aj po prekazení pôvodných plánov (drastického zníženia pôvodných, pre štátny rozpočet neúnosných príspevkov do II. piliera z 9% na 4%). Ukázalo sa, že aj za týchto podmienok postupného navyšovania odvodov na 6% aj v súčasnosti bezproblémovo a bez potrieb vkladania vlastných peňazí na sporiaci účet stále najlepšie profitujú sporitelia s najvyššími odvodmi. 

Bohatší zarobia najviac na zhodnocovaní svojich vysokých úspor aj preto, lebo podmienky dôchodkového sporenia sú nastavené tak, aby viac peňazí na účte prinieslo vyššiu pridanú hodnotu. Jednoducho povedané, viac peňazí na účte špirálovite každoročne vytvára stále vyššie úspory z neustáleho zhodnocovania aj v predchádzajúcich rokoch zhodnotených peňazí.

Príčinou tohto stavu je stanovenie zásluhových a nie solidárnych príspevkov na sporenie v II. pilieri.  Ak by totiž peniaze solventnejších poistencov I. piliera neboli odoslané na sporenie, neboli by ani započítané v celej výške dôchodku poistenca, ale by sa z časti podieľali na solidárnom navyšovaní nízkych dôchodkov. Avšak pre sporiteľov v II. pilieri boli stanovené pravidla tak, aby tieto peniaze boli vyňaté zo systému solidárneho prerozdeľovania peňazí na dôchodky z I. piliera a v plnej výške odvádzané na osobný účet sporiteľa. Veď štát si nejako poradí. 

Farizejstvo zhotoviteľov zákona o sporení prostredníctvo II. piliera sa najvýraznejšie prejavilo umožnením vstupu aj ľuďom v preddôchodkovom veku. Museli pritom vedieť, že týchto ľudí podvedú a oberú o vyšší dôchodok.

Princíp solidarity vyjadrený pomerom 3:1 na príjmovej strane s redukciou na výdajovej strane bol narušený na výdajovej strane politicky motivovaným neúmerným posilnením zásluhovosti. To vyvoláva tlak na príjmovú stranu pri vyplácaní dôchodkov z I. piliera. Výsledkom narušenej solidarity je nedostatok zdrojov a u časti dôchodcov neprimerané rozdiely vo výške starobných dôchodkov, čo vedie k zvyšovaniu finančných nákladov so všetkými dôsledkami kladnej spätnej väzby.

Od zavedenia dobrovoľného vstupu do druhého piliera v roku 2008 (s prestávkou v roku 2012) vstúpilo do druhého piliera len 30 % prichádzajúcich na trh práce. Nízky podiel vstupujúcich zvyšuje súčasné príjmy penzijného systému na úkor budúcich výdavkov. Ak by do druhého piliera vstupovalo viac ľudí, znamenalo by to vyšší deficit prvého piliera do roku 2080, kvôli väčšiemu výpadku príjmov. V druhom pilieri je aktuálne len 47 % všetkých poistencov sociálnej poisťovne. Ak sa podiel vstupujúcich do druhého piliera nezmení, v druhom pilieri bude v dlhodobom horizonte približne 45 % všetkých poistencov. 

V druhom pilieri sú najmä nadpriemerne zarábajúci zamestnanci. Priemerná mzda sporiteľa v druhom pilieri v roku 2015 bola o 28 % vyššia ako mzda človeka, ktorý si v druhom pilieri nesporil.

Paradoxom je, že napriek uvedeným výhodám zo zhodnocovania zásluhových príspevkov do II. piliera, je tzv. solidárnosť v I. pilieri stále nadštandardná. V súčasnosti je totiž vyplácanie dôchodkov z I. piliera prostredníctvom SP vykazované na úrovni takmer 50% priemernej mzdy v národnom hospodárstve. To zodpovedá výške cca 28 %, teda o viac ako 1/3 vyšších výdavkov ako je reálnych 18% odvodov z miezd. Starobné dôchodky sú takto dotované aj o fiktívne, teda neuskutočnené odvody do SP.                                                                                                               V skutočnosti tvoria príjmy na vyplácanie starobných dôchodkov z odvodov zamestnancov a zamestnávateľov 18% a ďalších 10% prebytky z hospodárenia SP a dotácie zo štátneho rozpočtu SR predstavujúce v priemere za 10 predchádzajúcich rokov čiastku 1,5 miliard € ročne. Takže v skutočnosti cca 1/3 vyprodukovanej straty SP vo výdavkoch na starobné dôchodky musí štát ešte dotovať aj z rozpočtu a iných nadhodnotených výberov odvodov do SP. Samozrejme z vyzberaných poplatkov od všetkých daňových poplatníkov. Teda my všetci sa takto solidárne musíme podieľať na plátaní finančných dier v dôchodkovom zabezpečení. No kompetentným politikom, nerešpektujúcim žiadne ekonomické princípy, ani to nestačí. Predháňajú sa vo vymýšľaní Vianočných balíčkov, 13 - tych dôchodkov alebo kto stanoví nižšiu fixnú hranicu veku odchodu do dôchodku. Takto vedome prehlbujú diery v rozpočte štátu za účelom naháňania popularity a volebných hlasov od takmer milióna potenciálnych voličov - dôchodcov a navyšovaním dlhov pre budúce generácie. 

Na základe uvedeného sa javí akékoľvek zvyšovanie príspevkov na dôchodok v prvom pilieri dôchodkového poistenia (bez vyváženého hospodárenia na strane výdavkov a príjmov SP v príslušnej kategórii starobných dôchodkov) ako ďalšie neospravedlniteľné prehlbovanie deficitu v  jej hospodárení.

A čo na to hovoria správcovské spoločnosti?

Tým je dobré tak, ako je.

Môžu sa iba vytešovať, najmä po tom, keď bolo sporiteľom v II. pilieri povolené, aby si na svoje účty prihodili aj vlastné zdanené peniaze, aby nakoniec zistili, že im možno nezarobia ani toľko, ako v komerčnej banke.

Môžeme pokračovať ďalej.

4. príčinou - je realita, že väčšina sporiteľov bude poberať z druhého piliera aj doživotný dôchodok, ktorý im každý mesiac vyplatí daná správcovská spoločnosť alebo komerčná životná poisťovňa  Ich cieľom je profitovať z podnikania, teda tvoriť čo najvyšší zisk. Môžete si domyslieť od koho získajú ďalšie peniaze na túto činnosť, ktorú by mohla vykonávať aj SP.

Dôchodky z druhého piliera od začiatku roka 2015 vyplácajú Allianz - Slovenská poisťovňa, poisťovňa Union a poisťovňa Generali. Ponuku na vyplácanie doživotného dôchodku od životných poisťovní dostáva sporiteľ cez centrálny elektronický ponukový systém, ktorý spravuje Sociálna poisťovňa.

Komplikovaný a utajený systém výpočtu výšky doživotných dôchodkov z II. piliera, ako aj ich vyplácanie prostredníctvom uvedených komerčných poisťovní je ďalším zbytočným požieračom peňazí z úspor sporiteľov.

Menšia, zasa iba tá solventnejšia časť sporiteľov dostane možnosť vybrať si časť, alebo aj celé úspory na ruku. Jedná sa o politický populizmus a podľa našej mienky aj nezákonný čin, keďže povinné odvody zo mzdy pôvodne účelovo vyčlenené na dôchodok dosiahnutím dôchodkového veku si už môže dôchodca vybrať a použiť na čokoľvek.

Ak sporiteľ požiada po dosiahnutí dôchodkového veku o vyplácanie doživotnej penzie zo životnej poisťovne, bude musieť urobiť dve rozhodnutia. Prvým je to, či bude chcieť mať svoj doživotný dôchodok pravidelne zvyšovaný o vopred dohodnuté percento (čím sa mu mesačný príspevok podstatne skráti), alebo mu bude životná poisťovňa vyplácať rovnakú sumu dôchodku až do jeho smrti (teda napr. pri priemernej 2,5% inflácii bude dostávať po 20-tich rokoch oproti pravidelne sa zvyšujúcej životnej úrovni o 50% menší!!!). Sporiteľ sa tiež bude musieť pri žiadaní o doživotnú penziu rozhodnúť, či po jeho smrti budú mať jeho pozostalí nárok na vdovské, resp. vdovecké a sirotské dôchodky. Ak bude mať záujem o vyplácanie pozostalostných penzií po jeho smrti, jeho doživotný dôchodok z druhého piliera bude nižší približne o ďalších 10 %.

Vláda takisto umožnila dedenie aj po zakúpení doživotného dôchodku z druhého penzijného piliera. Zavádza sa až! sedemročné garantované obdobie po zakúpení doživotnej penzie, počas ktorého pozostalí zdedia po zomrelom poberateľovi penzie dôchodok v klesajúcej sume, ktorú by zosnulý dostával v období zostávajúcom do skončenia siedmich rokov od kúpy dôchodku. Jednalo by sa o smiešnu sumu. Pritom ak zomrie predčasne nasporené peniaze zdedí komerčná životná poisťovňa ako solidárny príspevok pre vyplácanie dôchodkov nadpriemerne žijúcich dôchodcov, ktorých vypláca.

A aká je súčasná realita?

Sporiteľ II. piliera môže pri odchode do dôchodku požiadať len o dôchodok zo Sociálnej poisťovne a úspory v DSS si nechať odložené na horšie časy. Túto možnosť majú a aj doteraz mali všetci sporitelia bez ohľadu na to, aký vysoký dôchodok im Sociálna poisťovňa prizná.

Druhou možnosťou je požiadať o ponuku dôchodku z II. piliera (buď na miestne príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne alebo v DSS). Na základe požiadania sa vystaví ponukový list, ktorý obsahuje rôzne typy dôchodkov. Ak je splnená podmienka doživotného dôchodku aspoň 432,40 eur, vznikne aj nárok na programový výber. Štatistiky ukazujú, že približne 45% sporiteľov bude mať nárok na programový výber všetkých nasporených peňazí, 4% časti z nich, 33% si bude musieť kúpiť doživotný dôchodok od životnej poisťovne a 18% sporiteľom budú vyplácané ich úspory mesačne, až kým sa neminú, pretože si nasporili príliš málo.

V roku 2015 mohlo penzie od poisťovní poberať 3-tisíc ľudí, ale reálne prejavilo záujem 871 sporiteľov a z nich sa pre súkromné penzie rozhodlo len 328 ľudí. V ich prípade priemerná suma vyplácaného doživotného dôchodku z druhého piliera bola stanovená na 25,84 eura mesačne!

Za 10 rokov sa im vráti (až) 3 100 €. Teda ako keby si sporil 10 rokov iba smiešnych 26 € mesačne bez akéhokoľvek zhodnotenia úspor. Sporitelia, ktorým poisťovne neponúkli doživotný dôchodok z II. piliera pre malé úspory dostanú ešte menej 12,60 eura mesačne do vyčerpania sumy.

Stredná dĺžka života slovenských mužov je okolo 73 rokov, žien necelých 80.

Pritom do DSS bol 6 rokov odvádzaný príspevok až vo výške 9%, teda polovice odvodov na starobný dôchodok o ktoré im bol zároveň krátený dôchodok z I. piliera dôchodkového poistenia.

3. pilier ako súčasť lukratívneho sporenia na dôchodok

Účastníkom Dôchodkového doplnkového sporenia (ďalej DDS) môže byť každý dospelý človek, ktorý uzavrie s doplnkovou dôchodkovou sporiteľňou účastnícku zmluvu o DDS.

III. pilier ako dobrovoľný pilier, je ale riešením iba pre sporiteľov, ktorým môže prispievať na ich účet zamestnávateľ. V tomto prípade môžeme hovoriť aj o niekoľkonásobnom zisku sporiteľa v pomere k nim vloženej sume, keďže aj k oveľa nižšej čiastke, ktorú si na sporiaci účet mesačne pošle sporiteľ mu zamestnávateľ môže pridať viacnásobne vyššiu, vopred dohodnutú peňažnú čiastku zo svojho účtu. Zamestnávateľ, ktorý prispieva svojim zamestnancom si môže uplatniť príspevky ako odpočítateľné položky z daňového základu až do výšky 6 % z hrubej mzdy konkrétneho zamestnanca.

Aj v tomto prípade sa jedná o čiste zásluhový príspevok pre zamestnanca, čo znamená, že napr. manažér firmy s 3 tis. platom môže dostať navyše od zamestnávateľa ďalších 180 € mesačne a     2 160 € ročne a radový zamestnanec so 600 € platom dostane iba 36 € mesačne a 432 € ročne. Takže žiadna solidarita pri sporení si na dôchodok tak v II. ako ani v III. pilieri neexistuje. Prečo je tomu tak, keď pri vyplácaní dôchodkov z I. piliera je solidarita obhajovaná ako úspech sociálnej spolupatričnosti a dodržiavania ústavy nám asi nik z kompetentných tvorcov a udržiavateľov zákonov v pôvodnom znení nevysvetlí, lebo by museli priznať, že aj im takéto sporenie vyhovuje.

Účastník DDS si môže odrátať na úkor štátu z daňového základu príspevku do 180 € ročne = nezdanených (až) 35 € (v Česku niekoľko násobne viac).                                                             Prečo nemôže byť oslobodená od dane aj u nás vyššia, alebo celá vložená čiastka zamestnancom, ktorá by automaticky vtiahla do sporiaceho systému viac sporiteľov sme sa nedopátrali. Avšak na obhajobu racionálneho ponímania situácie musíme konštatovať, že za súčasnej situácie dotovania sporenia z rozpočtu štátu schvaľujeme aj tento zdanlivo nelogický prístup. Dôvodom je okrem iného fakt, že tak ako v II. pilieri, aj v tomto prípade sa jedná iba o populistické a nie systémové riešenie, keďže po ňom následuje ďalšie neštandardné riešenie - umožnenie čerpanie celých úspor z III. piliera (pôvodne účelovo určených na prilepšenie k dôchodku) - na jednorázovú spotrebu. Teda každá vyššia daňová úľava štátu sa pri neštandardnom jednorazovom vyplatení úspor pôvodne určených na dôchodkové zabezpečenie v starobe prejaví ako vyhadzovanie peňazí von oknom.                                                                     Pritom počet dôchodcov žijúcich za nedôstojných podmienok neustále pribúda.

Počet účastníkov v sporiacej a výplatnej fáze doplnkového dôchodkového sporenia k 30. 11. 2016 bol 757 055. Prečo je ich tak málo, to sme si už v predchádzajúcej časti vysvetlili. Osobitnou kategóriou účastníkov sporenia sú zamestnanci, preto lebo môžu mať výhodu príspevkov od zamestnávateľa.           Z tohto počtu ale veľkú skupinu tvoria najmä verejní, teda aj štátni zamestnanci (je ich cca 420 tis.).  Dôvod je prostý.                                 Ich zamestnávatelia sú totiž dotovaní z verejných prostriedkov štátu. Takáto organizácia nemá absolútne žiadny problém čerpať a použiť verejné prostriedky z príslušných dotácií, ktoré na daný účel bezproblémovo, zákonite získa od štátu na plné 6% príspevky zamestnávateľa vypočítané z nezdanených platov pre sporenie vlastných zamestnancov v III. pilieri.                            Samozrejme zamestnávatelia ostatných daňových poplatníkov pracujúcich v komerčnej sfére si to musia hradiť zo svojho.                                                                                                                            Z uvedeného vyplýva, že aj tieto príspevky na sporenie zamestnancov sú ďalšou nezapočítanou (skrytou) položkou znižujúcou príjmy ŠR SR (teda jeho deficit) v prospech dôchodkového zabezpečenia. Tieto nezdanené, tzv. výdavky ŠR sú použité nad rámec už v predchádzajúcej časti spomínaných nevyhnutných štátnych dotácií vykrývajúcich obrovský deficit SP na vyplácanie starobných dôchodkov z I. piliera.

Najlepší biznis pre správcov úspor je tretí pilier!

V treťom pilieri v súčasnosti pôsobia štyri doplnkové dôchodkové spoločnosti, ktoré spravujú podstatne menej peňazí v porovnaní s tým, čo spravujú správcovské spoločnosti v druhom pilieri. Čistá hodnota aktív v treťom pilieri je k 30. 11. 2016 vykazovaná v čiastke 1,618 mld. EUR.      Mesačný príspevok od zamestnanca je v priemere 17 eur, od zamestnávateľa 26 eur.

Doplnkové dôchodkové spoločnosti v III. pilieri vykázali za rok 2013 v priemere 32,9%-nú návratnosť vlastného kapitálu. Dôchodkové správcovské spoločnosti v II. pilieri (iba) 3,9%. Iné štatistické údaje o zhodnocovaní (resp. znehodnocovaní) úspor sporiteľov sú iba ťažko vypátrateľné a tie najstratovejšie roky do r. 2009 žiadna DDS už nezverejňuje. Vedia prečo.

Čo sa skrýva za nesúladom ziskovosti správcovských spoločností?

V prípade správcov v druhom a v treťom pilieri je dôvod prostý. Je ním zákonom stanovená výška odplaty za správu dôchodkového fondu. To je taký druh odplaty, ktorú si daná správcovská spoločnosť bude každoročne účtovať zo zostatku vašich peňazí bez ohľadu na to, či sa váš majetok na trhoch zhodnocuje, alebo znehodnocuje. Kým v druhom pilieri si správcovská spoločnosť môže ročne účtovať poplatky za správu zvereného majetku len "zanedbateľných" 0,3% ročne, doplnková dôchodková spoločnosť v treťom pilieri si ročne mohla účtovať odplatu vo výške až takmer 2,46% z čistej hodnoty majetku vo fonde. Tá sa postupne znižovala, avšak aj v súčasnosti dosahuje závratnú výšku 1,6%.

Len málo úrokových aktív DDS dáva výnos vyšší ako 1,0 až 1,5 percenta.                                   Inkasovaný poplatok v tomto prípade môže hravo zhltnúť celý výnos z investovaných aktív.

DSS-ky sa bránia, že vysoké správne poplatky vyplývajú z administratívnych nákladov na výber príspevkov. V druhom pilieri ich vyberá Sociálna poisťovňa, čo je pre sporiteľa lacné. Môžeme sa preto opýtať, prečo štát neuvažoval o jednotnom výbere poplatkov aj pre tretí pilier?

Z tohto pohľadu je tretí pilier pre sporiteľov veľmi nevýhodný a naopak, pre správcov je to zas veľmi prijateľný biznis.

Tretí pilier prerábal aj počas rastu trhov!

Výnosy fondov doplnkových dôchodkových spoločností boli aj v ostatných troch rokoch vo všeobecnosti nízke, najmä v kontexte mimoriadneho globálneho rastu na svetových finančných trhoch. Iba najvýkonnejšiemu fondu sa v rokoch 2010-2012 podarilo pokoriť infláciu na Slovensku. Len tento jediný fond tiež zarobil sporiteľom viac, ako by získali vkladom peňazí na viacročný terminovaný vklad. Ak by rast finančných trhov v uplynulých rokoch nebol taký výrazný, výnosy fondov DDS by boli ešte nižšie a ich porovnanie s infláciou alebo inými konkurenčnými produktmi by vyznelo ešte nepriaznivejšie.

Ako z uvedených výsledkov hospodárenia DDS vyplýva, štát aj v tomto prípade beztrestne dotuje a vydržiava nerentabilný a bezperspektívny dôchodkový systém vyciciavajúci zamestnávateľov a štátny rozpočet v prospech neefektívnych komerčných spoločnosti a koná tak na úkor poskytnutia vyššej životnej úrovne slovenských dôchodcov.

Aký je teda výsledok dôchodkovej reformy na Slovensku?

Ako z uvedeného grafu vyplýva, naši dôchodcovia sú aj v súčasnosti plne závislí od penzií vyplácaných štátom z poistenia a z práce, ktorou si musia aj po dosiahnutí 65 rokov privyrábať prácou. Príjmy z kapitálu, kde by mali byť zarátané aj dôchodky zo sporenia sú iba zanedbateľnou položkou vyplácaním úspor pred nástupom na dôchodok na bežnú spotrebu sa asi nič nezmení.

Sociálna poisťovňa opakovane upozorňovala na skutočnosť, že v budúcnosti narastie tzv. skupina chudobných dôchodcov, najmä z radov živnostníkov, ktorí si až v 90 percentách platili odvody iba z minimálneho vymeriavacieho základu, no neuskutočnila opatrenia na odvrátenie tohto stavu.

Pracovať celý život za minimálnu mzdu predstavuje tiež veľké riziko pre tieto nízkopríjmové skupiny. Od roku 2015 prichádza novinka, dôchodcovia v I. pilieri budú dostávať viacej peňazí ak mali nízky príjem. V budúcnosti sa dá očakávať, že bude dôležitejší počet odpracovaných rokov ako výška mzdy. Pokiaľ človek vôbec nepracuje, jeho šanca na prežitie v starobe sa znižuje. Podľa starého zákona by ste za 30 rokov práce za minimálnu mzdu dostali iba približne 135 eur. Táto suma je pre dôstojný život dôchodcu dehonestujúco nízka, preto bolo možné požiadať o dávku v hmotnej núdzi. Po novom sa zavádza oveľa vyššia suma pre dôchodcu, ktorý odpracoval viac ako 30 rokov. Ak ste odpracovali napríklad 30 rokov, dostanete v roku 2017 minimálny dôchodok 269,50 eur a ak 40 rokov potom bude váš minimálny dôchodok vo výške 311,10 eur. Pokiaľ by nebola garantovaná minimálna výška dôchodku, museli by ste na takúto sumu zarábať počas vášho produktívneho veku približne 80% priemernej mzdy. Aj to je odstrašujúci výsledok reformy  neustáleho prehlbovania deficitu peňazí SP na starobné dôchodky.

Štvrtým otvorením II. piliera v histórii štát riešil situáciu, keď sa pre vysoké marže poisťovní a nízke zhodnotenie úspor ukázalo, že prvé kombinované penzie z I. aj II. piliera sú nižšie ako čisto štátne umelo navýšené dôchodky z I. piliera. Na vstupe do II. piliera by mali podľa štátu jednoznačne zarobiť iba ľudia, ktorých príjem je nad 1,25-násobkom priemernej mzdy.

Štát zároveň pri starnutí obyvateľstva bude stále ťažšie držať súčasnú úroveň penzií.

Karty vo výhodnosti druhého piliera môže však dramaticky zamiešať aj uvedené zavedenie minimálneho dôchodku. Do systému súkromných dôchodkov by sa totiž mohlo oplatiť vstupovať aj mladým ľuďom s nízkymi príjmami, ktorí by mali istotu minimálneho štátneho dôchodku a zároveň by si niečo navyše ušetrili v II. pilieri. Avšak aj tento údaj treba brať s rezervou, keďže žijeme v štáte kde sa zákony menia každú chvíľu a po každých voľbách.

Ako sme už v predchádzajúcej časti uviedli počas posledných 10 rokov (2006 - 2015) bol vykazovaný priemerný deficit tzv. fondu starobného dôchodkového poistenia na úrovni cca 1,5 miliard Eur ročne!!! Teda takto populisticky neefektívne bolo počas desiatich rokov premrhaných 15 miliárd €. Za tieto peniaze už mohli byť dokončené všetky plánované diaľnice a železnice aj s pridanou korupčnou hodnotou.

Podľa viacerých ekonómov si štát o pár rokov nebude môcť dovoliť vyplácať ľuďom také štedré penzie ako dnes. 

Napríklad Vladimír Baláž z Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied vo svojej analýze slovenského penzijného systému upozorňuje, že už dnes na jedného dôchodcu platí odvody 1,6 zamestnanca. Už v roku 2030 sa tento pomer vyrovná na jedna k jednej a v roku 2060 bude len 0,74 zamestnanca platiť odvody na jedného dôchodcu. Ku katastrofálne nízkej pôrodnosti sa totiž pridáva aj emigrácia mladých ľudí do zahraničia.

O pár desiatok rokov si štát z odvodov pracujúcich ľudí bude môcť pravdepodobne dovoliť vyplácať všetkým dôchodcom približne rovnakú minimálnu penziu. Bude to akási forma minimálnej sociálnej dávky a prípadný nadštandard si ľudia zabezpečia iba formou vlastných úspor.

O tom, že naša analýza II. a III. piliera v sporení si na dôchodok je v podstate zhodná s názormi odborníkov na uvedenú tému ste sa mohli presvedčiť pri čítaní štúdií, či názorov odborníkov, na ktoré sa v jednotlivých častiach odvolávame.                                                                                    Pre úplnosť odporúčame vypočuť si aj podrobný v prevažnej miere taktiež súhlasný prejav jedného z najuznávanejších odborníkov - spoluzakladateľa II. piliera, ktorý v reakcii na diskriminačné a nevýhodné zmeny pre sporiteľov v predchádzajúcich rokoch v podstate tiež iba potvrdzuje aj nami uvedené poznatky.

Nemôžme ale súhlasiť s niektorými navrhovanými zmenami z dielne strany SAS, ani lídrov novo vznikajúcej strany Spolu, ktoré by napr. znova nastolili povinný vstup do II. piliera ako aj drastické zníženie dôchodkov z I. piliera, viď. návrh na zmenu dôchodkového systému.

O tom na akom princípe sporenia na dôchodok sú založené najlepšie hodnotené krajiny vyspelých štátov tak v Európe ako aj mimo nej sa môžete dočítať v článkoch Petra Cmoreja, ktorý zároveň podrobne vysvetľuje systém fungovania dôchodkového zabezpečenia a poukazuje na chyby súčasného systému u nás.

Na základe uvedených faktov vyplývajúcich z tejto rozsiahlej a podrobnej analýzy dôchodkového zabezpečenia na Slovensku v porovnaní na existujúce systémy sporenia na dôchodok v iných krajinách musíme neskromne trvať na výslednom hodnotení, z ktorého vyplýva, že nami navrhovaný projekt dlhodobej a systémovej reformy sporenia na dôchodok DANTE je oveľa efektívnejší a dôslednejšie prepracovaný najmä v prospech sporiteľov, ktorým prinesie nielen vysoké úspory, ale aj množstvo iných nadštandardných výhod, ktoré sa spolu so sofistikovane zabezpečenou konsolidáciou prostriedkov v prospech poistencov SP v I. pilieri nikde inde vo svete neuplatňujú.  

Vyhotovil: Dušan Tocik                                                                     KaO = klub odborných poradcov

Marek & Lukáč, Hlavné námestie 5, Bratislava, 811 01, +421 901 123 456
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky